Słowo na wagę złota. Microcopy


Słowo na wagę złota. Microcopy

Przejdź dalej. Dodaj do koszyka. Wybierz metodę płatności. Te i inne krótkie komunikaty, hasła, komentarze czy zwięzłe instrukcje to tzw. microcopy. Odpowiedzialność za ich stworzenie coraz częściej przechodzi ze ścisłych umysłów programistów na kreatywne klawiatury copywriterów.


Spis treści:

Słowa zmieniające rzeczywistość

900 milionów dolarów. Taką kwotę przez pomyłkę przelał bank Citi wierzycielom. Powód? Zbyt skomplikowany i nieintuicyjny interfejs, który wprowadził w błąd pracowników banku. Prawdopodobnie jasno opisane i wyjaśnione okna formularza oszczędziłyby wielu nerwów i…. 500 milionów dolarów. Resztę tej kwoty, w wyniku dobrej woli wierzycieli, udało się odzyskać.

Przyrost 6 milionów zaangażowanych użytkowników i wzrost ruchu aż o 56%. To efekt wytężonej pracy nad słynnymi przyciskami Facebooka. Za słynnym “Lubię to” stoi Sarah Cancilla - strateżka contentu jednego z najbardziej znanych portali społecznościowych.

Te dwa przykłady dobitnie pokazują, jak słowa i frazy, nawet te o minimalnej ilości znaków, potrafią wpłynąć na ludzi, ich codzienne życie, a także na działania dużych firm. Nieprzemyślane micropy to w najlepszym wypadku niepotrzebny stres i szukanie pomocy w dziale obsługi klienta, a w najgorszym straty liczone w setkach milionów dolarów.

3 funkcje microcopy

słowny przewodnik

  • te krótkie frazy, a nawet pojedyncze słowa pozwalają łatwo, szybko i bezboleśnie przejść przez proces zakupu w sklepie internetowym, płatności elektronicznej, rejestracji na wizytę u lekarza czy nadania lub odbioru paczki. Za każdym razem kiedy płynnie przechodzisz przez każdy z tych procesów, nie zastanawiając się, co będzie dalej, pomyśl ciepło o osobie, która zadbała o te “mikro teksty”

ostrzeżenie przed błędami

  • krótkie komunikaty w aplikacjach czy cyfrowych usługach ostrzegają (a przynajmniej powinny to robić) przed ewentualnymi błędami, które może popełnić nieświadomy niczego użytkownik danego systemu. Ważne, aby na etapie projektowania doświadczeń klientów, nie zapomnieć powiadomić go o konsekwencjach każdego kolejnego “kliknięcia”. Czy to dokonania ostatecznej płatności czy rezerwacji noclegu

kontrola nad procesem

  • dwie poprzednie funkcje prowadzą do tej, czyli do pełnej kontroli nad procesem, jaką ma użytkownik podczas korzystania z usług cyfrowych. Jest świadomy każdego kroku i pewny każdego kolejnego kliknięcia. A to niesie za sobą również długofalowe korzyści. Jedną z nich jest jedna z najcenniejszych rzeczy, czyli zaufanie klienta do usługi.

Aby wymienione wcześniej funkcje mogły dojść do głosu, microcopy musi spełniać kilka warunków. Ten typ treści wymaga od copywritera jeszcze większej zręczności językowej niż przy tworzeniu dłuższych form. Przede wszystkim nie ma tutaj przestrzeni na wieloznaczność. Komunikaty wychodzące spod klawiatury powinny być proste i w 100% zrozumiałe dla odbiorcy. Również do ich zrozumienia nie może być w żadnym wypadku potrzebna specjalistyczna i tajemna wiedza. Co równie ważne, wszystkie konstrukcje pojawiające się w usługach cyfrowych muszą być spójne z przyjętą strategią komunikacyjną marki.



Autor: Daria

Oceń artykuł:

0

   

Tagi:

  • microcopy

  • copywriting sprzedażowy

  • copywriting






animacja blog

Przeczytaj więcej:

Skoro czytacie ten tekst, wiecie, że nie możecie już dłużej działać samodzielnie, a przekazanie pewnego obszaru Waszego biznesu, odciąży Waszą głowę i pozwoli skupić się na tym, co robicie najlepiej. Aby współpraca między nami przebiegała jak najbardziej “gładko” i efektywnie, warto pamiętać o kilku zasadach. To nasze “przykazania”, zasady współpracy, które powstały na bazie naszych doświadczeń…

Czytaj dalej...

facebook twitter linkedin pinterest 


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami