Google E-A-T a SEO – jak to ugryźć?
Czas czytania: 5 min


Google E-A-T a SEO – jak to ugryźć?

Optymalizacja strony pod względem SEO to ważny czynnik, wpływający na pozycjonowanie witryny. Oprócz działań związanych z budową i wyglądem, ważna jest również publikowana treść. Jednak same słowa to za mało – tekst musi spełniać odpowiednie warunki, aby wyszukiwarka Google uznawała go za wartościowy. Co kryje się za tajemniczym skrótem EAT? I co najważniejsze – jak wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce?


Spis treści:

Co to jest E-A-T?

Google EAT to system oceny tekstu, służący określeniu kompetencji witryny. Bierze pod uwagę to, czy treści są wysokiej jakości i zawierają wiarygodne informacje. EAT nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ma jednak duży wpływ na rangę contentu i wyszukiwania.

Pierwszy raz pojęcie E-A-T pojawiło się w 2014 roku w przewodniku Google – Search Quality Evaluator Guidelines. Jest to ciągle aktualizowany dokument, używany przez pracowników Google (Google Quality Raters). Zawiera wytyczne dla kontrolerów jakości i wiarygodności wyszukiwań. Testerzy na jego podstawie weryfikują wyniki wyszukiwań i sprawdzają, czy wyświetlana przez algorytm treść jest najlepsza pod względem jakości. Przewodnik zawiera wytyczne i elementy, które należy brać pod uwagę podczas oceny witryny i jej klasyfikacji. Jest również nieocenionym źródłem wiedzy dla specjalistów SEO.

Każdy z elementów EAT decyduje o pozycji lidera w danej dziedzinie, niezależnie od branży i tematyki. Celem tej strategii jest poprawa jakości publikowanych treści pod względem merytorycznym, czyniąc je bardziej przydatnymi. Oznacza to, że strategia EAT wpływa bezpośrednio na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce.

Co właściwie znaczy E-A-T? Jest to skrót od trzech angielskich słów:

E – expertise – wiedza

A – authority – wiarygodność

T – trustworthiness – zaufanie

Polski odpowiednik tego akronimu to JEDZ – jakość, eksperckość, dobre imię i zaufanie. Przyjrzyjmy się każdemu z tych elementów.

Expertise – wiedza

W internecie treści może publikować każdy. Nie oznacza to jednak, że każdy jest specjalistą w danym temacie i faktycznie rozumie, o czym pisze. Bardzo ważne jest to, kto za daną wiedzą specjalistyczną stoi.

Aby spełnić powyższe wymaganie, treści publikowane na stronie muszą być wysokiej jakości. Powinny też być tworzone przez eksperta w danej dziedzinie, specjalistę, na którym można polegać. Wiedza oferowana na stronie musi być aktualna oraz odpowiadać za zapytanie użytkownika w jak najbardziej szczegółowy sposób. Jeśli otrzyma on tylko podstawowe informacje i nie uda mu się rozwiązać problemu, szybko zamknie stronę i będzie szukać dalej. A tego nie chcemy.

Warto podkreślić kwalifikacje osoby, która tworzy dane treści, szczególnie na portalach YMYL o specjalistycznej tematyce. Pod skrótem YMYL – Your Money Your Life – kryją się witryny, których treść potencjalnie może wpływać na zdrowie, bezpieczeństwo, stabilność finansową, a także poziom zadowolenia z życia użytkownika. Strony, zakwalifikowane jako YMYL, utrzymywane są zgodnie z najwyższymi standardami EAT, ze względu na treść, której dotyczą i tego, jak ważna jest wiarygodność przekazywanych przez nie informacji.

Do stron YMYL możemy zaliczyć:

  • serwisy informacyjne, newsy – witryny, które dostarczają aktualne informacje o sytuacji w kraju oraz na świecie w dziedzinie finansów, polityki, nauki itp. Nie wszystkie serwisy informacyjne jednak wpasowują się w tę kategorię – rozrywka, lifestyle oraz wiadomości sportowe zostały wyłączone z kategorii stron YMYL
  • portale medyczne, zawierające porady zdrowotne, informacje na temat leków itd.
  • serwisy finansowe – zarówno te, udzielające informacji w sprawie finansów, jak i te, na których dokonuje się transakcji
  • portale prawne, udzielające informacji i porad prawnych
  • strony rządowe i obywatelskie

Lista witryn YMYL nie jest zamknięta, obejmuje wiele tematów. Ostateczna ocena w tej kwestii należy do testerów Google.

W przypadku tego rodzaju witryn eksperckość, autorytet i zaufanie są bardzo istotne. Informacje, zawarte na takich stronach, mogą mieć wpływ na dobro użytkownika, dlatego też konieczne jest dbanie o ich wysoki standard. Po wprowadzeniu w 2019 roku strategii EAT i weryfikacji informacji, zawartych na portalach typu YMYL, wiele z nich ucierpiało na swojej pozycji. Takie działania wydają się jednak usprawiedliwione, ponieważ stanowią jeden ze sposobów walki z plagą fake newsów w wyszukiwarce.

Authoritativeness – wiarygodność / autorytet

Wiemy już, jak ważne jest przekazanie specjalistycznej wiedzy. Kolejnym krokiem jest uzyskanie statusu autorytetu. Jeśli tworzymy treści, które inne osoby z branży uznają za wartościowe, będą nas cytować i polecać jako cenne źródło informacji. Dzięki temu algorytm Google będzie nas postrzegać jako eksperta w danej dziedzinie, a tym samym wzmacniać pozycję strony w wyszukiwarce.

Na wiarygodność mają wpływ przede wszystkim linki, kierujące do strony – ich jakość oraz ilość. Drugim ważnym aspektem są cytowania i wzmianki w zaufanych źródłach. Im więcej użytkowników poleca stronę jako dobre źródło informacji oraz im więcej pozytywnych recenzji i opinii, tym bardziej umacnia się pozycja autorytetu.

Trustworthiness – Zaufanie

Ostatnim ważnym aspektem jest zaufanie. Jego poziom jest oceniany zarówno pod względem autora treści, jak i budowy samej witryny.

Autor strony musi być postrzegany jako osoba wiarygodna, użytkownik musi mieć pewność, że może mu zaufać. Popularne w internecie zjawisko clickbait wpływa negatywnie na ocenę internautów. Użytkownik, który przyjdzie po informacje, które oferujesz w tytule, a których nie znajdzie na stronie, straci zaufanie do witryny i więcej na nią nie wejdzie. Pomocne w budowaniu dobrej opinii są pozytywne recenzje na zewnętrznych stronach, jak np. wizytówka Google czy katalogi firm.

Na poprawę tego czynnika na wpływ kilka elementów. Oprócz wspomnianej wiedzy oraz wiarygodności warto być dokładnym i konsekwentnym w działaniu. Nie należy ukrywać, że dany post jest sponsorowany. Warto umieścić informację o celu strony, kim jest autor treści oraz jaka firma za nią stoi. W celu uwiarygodnienia warto rozważyć umieszczenie podstron, takich jak “o nas / o firmie”, “kontakt”, “autorzy” itp.

Zaufanie jest szczególnie istotne dla branży e-commerce i sklepów internetowych. Jeśli strona będzie wzbudzać wątpliwości u użytkownika, nie będzie on chciał podać danych koniecznych do dokonania zakupu. Zawartość strony powinna sprawiać, że użytkownik czuje się na niej bezpiecznie. Dobrym krokiem do zbudowania zaufania jest uzyskanie certyfikatu SSL. W przypadku sklepów warto umieścić regulamin, opis procesu zakupowego, a także różne formy obsługi klienta.

Dlaczego EAT ma znaczenie?

Wyżej wymienione elementy mają bezpośredni wpływ na pozycję strony internetowej. Wprowadzanie strategii EAT należy przeprowadzać według kolejności. Na początku należy zadbać o wartościowe, pełne wiedzy i wiarygodnych informacji treści. Następnie budować pozycję autorytetu oraz budzić zaufanie wśród użytkowników. Im bardziej wiarygodna będzie dana witryna, tym lepiej będzie oceniania, a w efekcie będzie wyświetlać się wyżej w wyszukiwarce.

Strategia EAT ma pomóc użytkownikom znaleźć informacje, których potrzebują, za pierwszym razem. Jeśli użytkownik wpisze daną frazę i trafi na stronę, która odpowiada na jego pytanie, zatrzyma się na niej dłużej i prawdopodobnie będzie do niej wracać w przyszłości. Gdy tak się będzie działo, Google nada stronie wyższy priorytet w wynikach wyszukiwania, zwiększając jej widoczność. A to bezpośrednio przekłada się na większy ruch na stronie. Analogicznie, jeśli treści na stronie będą niskiej jakości, użytkownicy będą szybko opuszczać stronę. Dla algorytmu Google będzie to wyraźny sygnał, że strona nie spełnia oczekiwań i obniży jej pozycję.

EAT, SEO a Twoja strona

Strategia EAT jest bardzo pomocna w tworzeniu stron, które mają służyć użytkownikowi. Im bardziej wiarygodna strona i im lepszy poziom wiedzy reprezentuje, tym częściej będzie się wyświetlać w wyszukiwarce, a co za tym idzie – przyciągać więcej odbiorców. Kluczowe jest rzetelne podejście do treści, jak i samego użytkownika, który będzie je czytał.

Trudno przewidzieć, jak ta strategia będzie realizowana w przyszłości. Wyraźnie jednak widać, jaki jest cel Google – pokazywanie najtrafniejszych wyników. W dobie EAT nie tylko działania SEO są ważne dla Twojej strony. Liczą się również treści, które się na niej pojawiają. Warto zwracać uwagę na podane wytyczne i kierować się nimi. Jeśli wydaje Ci się to zbyt skomplikowane – skontaktuj się z nami. Stworzymy teksty, które nie tylko będą przyjemne dla użytkownika, ale też wpiszą się w strategię EAT i optymalizację pod SEO.



avatar

Joanna

...



Oceń artykuł:

0

   

Liczba akapitów: 35 • Liczba zdań: 93 • Liczba słów: 1156

Bądź pierwszą osobą, która doda komentarz...






animacja blog o copywritingu, tłumaczeniach, seo, stronach internetowych, e-commerce, marketplace

Przeczytaj więcej:

Od czasu premiery ChatGPT od OpenAI, konkurencja podjęła rękawicę i przyspieszyła prace nad własnymi rozwiązaniami w zakresie sztucznej inteligencji. Gigant Google już na samym starcie zaliczył wpadki, przez które jego Bard został szeroko skrytykowany, a globalna premiera narzędzia opóźniona. Korzysta na tym Microsoft, który wraz ze swoim BingAI dotrzymuje kroku ChatGPT. Czym charakteryzuje się to...

Czytaj dalej...

copywriting AI   ChatGPT   BingAI

facebook twitter linkedin 

Ponad 1 250 000 przelanych na papier znaków, w tym 347 opisów produktów, 70 opisów kategorii i 47 wpisów blogowych, a także treści e-commerce w 5 różnych językach - to bilans współpracy e-multicontent z Karko, polskim producentem odzieży damskiej. Przez ponad rok mieliśmy szansę wspierać markę w jej rozwoju na rynku polskim i w ekspansji na rynki zagraniczne, dostarczając merytoryczne, przyjazne d...

Czytaj dalej...

case study   content dla e-commerce   branża fashion

facebook twitter linkedin 

E-zakupy stały się dla nas codziennością, a dzięki łatwemu dostępowi do różnych sklepów coraz częściej sięgamy również po oferty zagranicznych marek. Poznanie specyfiki rynku docelowego oraz przygotowanie pod kątem logistycznym to nie jedyne elementy, niezbędne przy ekspansji zagranicznej. Szczególnie istotne jest mówienie w języku swojego odbiorcy. Tu z pomocą przychodzą tłumaczenia dla e-commerc...

Czytaj dalej...

tłumaczenia   wielojęzyczne treści   content dla e-commerce

facebook twitter linkedin 

Aktualizacja Google Helpful Content wprowadza rewolucję w ocenianiu jakości stron. Clickbaitowe nagłówki i nic nie wnoszące artykuły ustępują miejsca bogatym w treść i odpowiadającym na pytania użytkowników tekstom. Co powinny zawierać pomocne treści? Co zrobić, aby witryna była lepiej oceniana przez algorytm Google? Czy zmiany dotyczą również branży e-commerce?...

Czytaj dalej...

SEO copywriting   blog firmowy   copywriting

facebook twitter linkedin 


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami