Z oddali słychać już dźwięk pędzących sań Mikołaja, w tle rozbrzmiewają kolędy i pastorałki, a wokół unosi się zapach choinki. To doskonały czas, aby… dopracować swoją strategię marketingową! Święta są dobrą okazją, aby pokazać swoją markę i jej asortyment z innej strony. W tym okresie konsumenci są bardziej skłonni do zakupów i otwarci na produkty spoza codziennej oferty. Jak zaplanować działania marketingowe, aby zwiększyć konwersję i sprzedaż? Poznaj praktyczne sposoby do wdrożenia w swojej firmie.
Kampanie sezonowe – kalendarz nadchodzących okazji
Wiele działów marketingowych w firmach budzi się pod koniec listopada, że zbliża się grudzień, a wraz z nim święta Bożego Narodzenia. Wypadałoby dodać grafikę z bałwankiem i dodatkowy rabat. Wydaje się, że nic w tym złego, jednak dobrze opracowana strategia marketingowa działa szerzej, a przede wszystkim nie skupia się wyłącznie na grudniowych okazjach. Również czas przed świętami i niedługo po warto wykorzystać w swoich kampaniach sezonowych:
Planowanie komunikacji na ostatni kwartał roku, warto wykonać z wyprzedzeniem, ale też rozkładając publikacje pod względem okazji i jej charakteru. Sprawdź jak praktycznie wykorzystać wydarzenia sezonowe w swojej strategii.
Jak zaplanować działania content marketingu w sezonie świątecznym?
Dobrze zaplanowany content jest podstawą w budowaniu widoczności marki na rynku, a także utrzymania relacji z dotychczasowymi Klientami. W okolicach świąt każdy walczy o uwagę odbiorców – dlatego tak ważne jest działanie strategiczne.
W ramach planowania treści należy pamiętać, że chociaż niektóre publikacje są sezonowe, nadal powinny być częścią komunikacji marki. Tym samym okołoświąteczne treści mają oddawać charakter marki, nawiązywać do jej oferty, odpowiadać na zapotrzebowanie grup docelowych itp. Można także wykorzystać ten czas, jako szansę na pokazanie swojej marki z trochę innej strony. Sposobów jest wiele, ale jak zrobić to dobrze?
Określ cel i odbiorcę świątecznej oferty
Strategia marketingowa, aby była skuteczna musi być dobrze przemyślana. Jest wiele czynników, o które należy zadbać. Pierwszym pytaniem powinno być “Po co?”. Określenie celu prowadzonych działań prowadzi do określenia do kogo kierowane są komunikaty. Następnie należy zastanowić się czego mogą poszukiwać konkretne grupy odbiorców, spośród oferty marki. Tym samym wiedząc, na czym należy się skupić można połączyć te aspekty tworząc media plan.
Twórz wartościowe treści
Wiedząc co, w jakim celu i do kogo kierujemy przekaz można zacząć pracę nad wartościowymi treściami. Co oznacza to w praktyce? Publikacje powinny być użyteczne i nieść wartość merytoryczną. Jednocześnie odpowiadają na potrzeby określonej grupy odbiorczej, angażując ją do zapoznania się z ofertą, obserwowania kanałów komunikacyjnych marki, wyrażeniu własnej opinii itp. Treść nie jest wyłącznie reklamą, a buduje zaufanie konsumentów do marki. Ważna jest także różnorodność form:
materiał audiowizualny (np. podcast, nagranie webinaru, rolka w mediach społecznościowych)
e-booki i raporty
posty w mediach społecznościowych
Możliwości jest wiele, a każdy z rodzajów wskazanych publikacji może się nawzajem uzupełniać lub powielać. Przykładowo, publikując artykuł blogowy z pomysłami na prezent świąteczny można stworzyć serię postów w mediach społecznościowych z rolką wideo oraz grafikami list podarków dla kolejnych grup. Ponadto warto podlinkować artykuł.
Nie bój się recyklingu treści
Nie trzeba wyłącznie tworzyć nowych treści. Sprawdź dokładnie co znajduje się już na Twoim blogu i w innych kanałach komunikacji. Istnieje bowiem możliwość aktualizacji i odświeżenia dotychczasowych publikacji. Wstępny audyt treści pozwala także sprawdzić, co w poprzednim okresie świątecznym zdobyło większe zainteresowanie lub przeciwnie – pomoże wystrzec się powtórzenia zeszłorocznych błędów.
Dobierz kanał komunikacyjny do formatu publikowanych treści
Temat wybrany, tekst napisany, grafika gotowa – i co teraz? Czas na redakcję! Recykling treści nie jest niczym złym, ale powielanie tego samego przekazu pomiędzy platformami już tak. Każde medium charakteryzuje się innymi grupami odbiorców i różnych preferencjach, a to wymaga przygotowania publikacji tak, aby była user friendly. Skoro nie wstawiasz treści newslettera na profilu społecznościowym to dlaczego wrzucasz tekst z bloga na Facebooka? Oto na co zwrócić uwagę:
Media społecznościowe wymagają osobnego podejścia do każdej z platform. W strategii marketingowej marki powinno znaleźć się rozróżnienie np. pod względem rodzaju treści (np. rolka wideo i relacja z grafikami na Instagramie, a post z grafikami i krótkim tekstem na Facebooku). Kluczem doboru są użytkownicy oraz możliwości oferowane użytkownikom przez social media.
Kanały społecznościowe charakteryzują się szybkim dotarciem do szerokiego grona. Sprzyjają także zaangażowaniu użytkowników poprzez interakcje, udostępnienia itp.
Przykłady:
ankieta w relacji “Mój wymarzony prezent na święta…”,
rolka pokazująca najnowsze zabawki w ofercie sklepu online,
post ze zdjęciami świątecznego menu firmy cateringowej,
wideo relacja ze wspólnego dekorowania firmy i ubierania choinki.
Blogwyróżnia się długością publikacji, przez co osoby, chcące zapoznać się z treścią muszą poświęcić więcej czasu. Dla content creatora jest to jednak okazja, aby stworzyć tekst poruszający więcej wątków. Temat może pokazywać ofertę lub nawiązywać do jedynie do marki.
Przykłady:
poradnik prezentowy – “TOP 10 zabawek dla dzieci 2+”,
przepisy świąteczne z okolic Hotelu – “Regionalne smaki – święta po kaszubsku”,
Newsletter i mailing to klasyczne formy komunikacji ze stałą grupą odbiorców. Tym samym będzie dobrym wyborem do złożenia świątecznych życzeń, przekazania informacji podsumowujących rok w firmie itp.
Podcast i webinar wydaje się być w swojej formule prostym narzędziem do przekazania wiedzy eksperckiej. Kluczem jest tutaj dobór tematyki oraz osób prowadzących.
Przykłady:
firma podkreślająca wellbeing wraz z gościnnym udziałem psychologa, opowie więcej o przygotowaniach do świąt bez stresu;
webinar dla e-commerce “Porzucone koszyki – jak unikać ich w trakcie noworocznych promocji”;
podcast w ramach employer brandingu “Ulubione tradycje świąteczne. Poznaj nasz zespół od kuchni”.
E-book i raport stanowią częstą okazję do pochwalenia się niejako osiągnięciami firmy w danym roku. Oprócz zaraportowania przychodów itp. można stworzyć poradnik w formacie PDF, który zawierać będzie plan wraz z checklistą ułatwiającą przygotowania do świąt np. “Jak zaplanować świąteczną imprezę firmową. Pomysły zabaw integracyjnych”.
Przeanalizuj co robi konkurencja
Chociaż jest to ostatni krok na naszej liście stanowi równie ważną część strategii komunikacyjnej marki. Research w przypadku tworzenia strategii jest kluczowy. Pozwala on bowiem zrozumieć jak wygląda rynek, jakie działania przynoszą efekty, a czego należy unikać. Analiza powinna zakończyć się wskazaniem benchmarków, czyli punktów odniesienia, które są wzorem pod konkretnym aspektem np. różnorodność publikacji, obecności na różnych platformach społecznościowych.
Stworzenie inspiracji z pewnością pomoże podczas opracowywania mediaplanu. Warto poświęcić też czas na zastanowienie się czy istnieje nisza w komunikacji w danej branży, którą moja marka może zapełnić.
Uwzględniając to wszystko warto przyjrzeć się:
kanałom komunikacji, czyli gdzie konkurencja publikuje treści;
rodzajom publikacji – jakie treści trafiają do konkretnego medium;
formie budowanych komunikatów – używane słownictwo, ton i charakter wypowiedzi oraz czy są wzbogacone przekazem wizualnym i/lub audiowizualnym;
reakcjom i zaangażowaniu odbiorców – jakie publikacje przyciągają uwagę, a które pozostają bez większego odzewu.
Sprawnie przeprowadzony research można zderzyć z tym co dotychczas robiła marka własna w ramach strategii komunikacyjnej. Pomoże to w budowaniu efektywnego przekazu i uniknięciu powielanych od dawna schematów, które nie przynoszą oczekiwanych efektów.
Strategia komunikacyjna a kampanie sezonowe – jak to połączyć?
Każda marka powinna mieć opracowaną strategię. W biznesie często rozumiana jest ona, jako cele biznesowe, jednak w dzisiejszych czasach nie można zapominać o marketingu i komunikacji ze swoimi odbiorcami – potencjalnymi oraz stałymi Klientami. Działania długofalowe powinny posiadać mocne ugruntowanie w danych, a w odniesieniu do strategii komunikacyjnej, oznacza to oparcie na analizie rynku i konkurencji, zachowaniach odbiorców oraz skuteczności dotychczasowych działań. Pozwoli to na budowanie spójnego wizerunku marki, a tym samym nawet okazje sezonowe będą wpisywały się w dotychczasowy sposób komunikacji z odbiorcami.
Przedstawiamy najważniejsze zasady tworzenia strategii komunikacyjnej:
Dopasowanie celów kampanii do strategii – każda kampania musi mieć cel, aby była nie tylko efektywna, ale i mierzalna. Dopasowanie przekazów do oczekiwanych założeń jest kluczem do sprawnej komunikacji marki na rynku. To znów przekłada się na dobór formatu treści, tematykę, kanały dotarcia i wskaźniki KPI.
Zachowanie spójności przekazów – ton wypowiedzi powinien zawsze być spójny, oddając charakter marki. W tym aspekcie ważny jest tekst (jego długość, słownictwo, tematyka itp.), ale także materiały dodatkowe (infografiki, zdjęcia, wideo itp.). W ramach działań sezonowych można dodać publikacjom trochę “świątecznej magii”, ale niech nadal oddaje to, jakie wartości wyróżniają markę.
Planowanie harmonogramu działań – wcześniejsze opracowanie mediaplanu pozwoli usystematyzować pracę działu marketingu, przygotowując go na jeden z intensywniejszych okresów w roku pod względem pracy kreatywnej. Pod tym względem warto zacząć już na przełomie lata i jesieni z ewentualnym dostosowaniem do trendów aktualnych zimą.
Wykorzystanie danych z researchu – każda liczba i informacja pochodząca z insightu lub researchu zewnętrznego jest cenna. Można to wykorzystać, jako inspirację, benchmark lub radę czego unikać.
Analiza wniosków – po zakończonej kampanii czas na podsumowanie, aby przyszłoroczna strategia sezonowa była jeszcze lepiej dostosowana.
Kampanie sezonowe – realna szansa na wzrost konwersji
Kampanie sezonowe są niestety często traktowane “po macoszemu”. Chcąc wyróżnić się na rynku warto przełamać ten stereotyp i włączyć okresowe wydarzenia w stały mediaplan, jednak modyfikując go odpowiednio do okazji. Dzięki zastosowaniu się do porad zawartych w artykule z pewnością nie skończysz wyłącznie ze świąteczną kartką, na szybko przygotowaną w programie graficznym.
Niech grudzień przyniesie urozmaicenie publikowanych treści, a zaangażowanie odbiorców nie tylko wzrośnie, ale będzie stałym elementem, wyróżniającym kanały komunikacyjne marki.
Nie musisz robić wszystkiego sam. Chcąc uniknąć błędów, czy też stresu, związanego z presją czasu, warto zwrócić się o pomoc. Postaw na doświadczenie profesjonalistów z e-multicontent. Twoja marka może być widoczna niczym pierwsza gwiazda na niebie ;)
Najczęściej zadawane pytania:
Kiedy zacząć przygotowania świątecznego contentu?
Najlepszym momentem na rozpoczęcie pracy nad contentem jest przełom lata i jesieni. Najpierw należy stworzyć strategię działań wraz ze wskazaniem celów dla każdego z działów firmy. W ramach tworzenia publikacji należy nie tylko pamiętać o kreacjach tekstowych, graficznych i wideo. Można bowiem wpleść treści sprzedażowe i nawiązujące do sezonowych obniżek.
Złożoność tej kwestii i intensywności pracy w ostatnim miesiącu roku powoduje, że pracę nad contentem okołoświątecznym trzeba zacząć jeszcze jesienią.
Jakie treści publikować w okresie świąt?
Treści powinny być spersonalizowane, aby zwiększać zaangażowanie odbiorców. Dopasowując przekaz do konkretnych grup docelowych warto sprawdzić dostępne dane na temat ich zachowań konsumenckich itp.
Tematyka treści jest dowolna. Zastanów się jak Twoja oferta może pomóc, zainspirować konkretnych odbiorców.
Jak przygotować plan publikacji w grudniu?
Należy zacząć od analizy danych z poprzednich lat, określenie kluczowych celów na ten czas i insighty dotyczące Twoich grup odbiorców. Pomocny będzie także research na temat konkurencji i pokrewnych branż.
Kolejnym krokiem jest zaplanowanie tematów i formatów dla konkretnych treści, harmonogramu publikacji oraz dobór odpowiednich kanałów komunikacji.
Dlaczego nie wolno powielać treści pomiędzy platformami?
Każdy kanał komunikacji wymaga osobnego podejścia. Wynika to ze specyfiku medium i zachowania użytkowników, którzy z nich korzystają.
Social media nie wymagają większego skupienia, więc lepiej wybrać krótkie, wizualne formy.
Czytelnicy bloga mają więcej czasu na przyswojenie treści, więc tekst może być bardziej obszerny, zawierać linki wewnętrzne, przekierowania.
E-mail marketing kierowany jest do wybranych odbiorców, więc musi być bardziej spersonalizowany.
Kasia
Content Creatorka i specjalistka ds. marketingu. Z pasją analizuje działania marek w obszarze PR i mediów, dostrzegając w nich nie tylko przekaz, ale i strategię stojącą za każdym komunikatem. Zafascynowana kulturą popularną i jej wpływem na postrzeganie brandów, łączy kreatywność z analitycznym podejściem do tworzenia treści. W pracy stawia na autentyczność przekazu i konsekwentne budowanie relacji z odbiorcami.
Oceń artykuł:
★★★★★
0
ilość ocen: 0średnia ocena: 0
Liczba akapitów: 73 • Liczba zdań: 149 • Liczba słów: 1820
Wzrost sprzedaży o 136% – takimi danymi w odniesieniu do Black Friday 2024 pochwaliła się firma Tpay. Odnotowany wynik dotyczył platform e-commerce, korzystających z usług tej bramki płatniczej. W tym samym roku aż 64% respondentów, deklarowało korzystanie z promocji w trakcie trwania Black Friday i pokrewnych okazji. Jak sprawić, aby własny e-commerce nie zniknął w morzu “czarnych promocji”? Przy...
Black Friday 2025 już 28 listopada. Co roku przyciąga on prawdziwych łowców okazji. Pierwsze skojarzenia, jakie mogą przychodzić ze świętem promocji to m.in. sztuczne obniżki. Te i inne nieuczciwe praktyki miały zostać ukrócone przez dyrektywę Omnibus, wprowadzoną w 2023. W 2025 do praw chroniących konsumentów dołącza unijny Digital Services Act (DSA). Jak regulacje przekładają się na Black Friday...
AI potrafi błyskawicznie przetłumaczyć tekst, ale w przypadku języka rumuńskiego bardzo często nie oddaje tego, co najważniejsze – sensu, tonu i naturalnego brzmienia. Radu, tłumacz języka rumuńskiego, wyjaśnia, dlaczego automatyczne tłumaczenia wymagają korekty i jakich błędów najczęściej się w nich dopuszczają....
Czy Twoja marka pojawia się w sieci — nawet tam, gdzie nikt nie zostawił linku? Wzmianki o marce, choć często niedoceniane, mają dziś ogromne znaczenie dla pozycjonowania, wiarygodności i rozpoznawalności biznesu. To właśnie dzięki nim algorytmy wyszukiwarek „uczą się”, że Twoja firma istnieje, działa w określonej branży i jest godna zaufania. A dla użytkowników — każda wzmianka to kolejny dowód, ...
Informujemy że, e-multicontent.pl wykorzystuje pliki cookies
w celu prawidłowego działania naszej witryny, a także w celach analitycznych i reklamowych.
Więcej o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies, możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Kasia
Content Creatorka i specjalistka ds. marketingu. Z pasją analizuje działania marek w obszarze PR i mediów, dostrzegając w nich nie tylko przekaz, ale i strategię stojącą za każdym komunikatem. Zafascynowana kulturą popularną i jej wpływem na postrzeganie brandów, łączy kreatywność z analitycznym podejściem do tworzenia treści. W pracy stawia na autentyczność przekazu i konsekwentne budowanie relacji z odbiorcami.