Content w duchu zero waste. Czym jest recykling treści?
Czas czytania: 4 min
Content w duchu zero waste. Czym jest recykling treści?
Zero waste to nie tylko jeden z przodujących lifestylowych trendów na świecie. Recykling jest bardzo mocno obecny w świecie content marketingu. Czym jest i dlaczego warto go wdrożyć w strategii komunikacji?
Sezon urlopowy w branży kreatywnej bardzo często nie sprzyja produktywności. To czas, w którym ze względu na wyjazdy mamy mniej czasu na realizację bieżących zadań i nie ma co ukrywać: wyjątkowo nie sypiemy pomysłami jak z rękawa. Dlatego to dobry moment, żeby odkurzyć starsze, być może nieco zapomniane treści, i wdrożyć recykling treści. Co kryje się pod tym pojęciem?
Czym jest recykling treści?
Recykling treści to nic innego jak ponowne wykorzystanie contentu, który już stworzyliśmy, poprzez jego odświeżenie, aktualizację lub zmianę formatu. Co bardzo ważne - i należy to bardzo mocno podkreślić - recykling nie jest duplikacją treści. Kopiowanie treści 1:1 i przedstawianie ich jako nowych nie spodoba się ani robotom Google ani Twoim odbiorcom.
Trzy razy TAK! Jakie są korzyści recyklingu treści na stronie internetowej?
Wykorzystanie starych treści na stronie internetowej czy blogu ma wiele zalet. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Nowe pomysły
Przede wszystkim szybko i dosyć łatwo znajdziesz pomysły na nowe treści na Twojej stronie internetowej lub w kanałach social media. To szczególnie cenne, kiedy brakuje nam czasu lub głów do regularnych sesji brainstorminowych. Pomysły na przerobienie jednego typu contentu to właściwie gotowa strategia komunikacji na pewien czas.
Nowi czytelnicy
Odświeżenie contentu jest dużą szansą na przyciągnięcie na Twoją stronę nowych czytelników. Wykorzystując potencjał różnych form contentu być może sprawisz, że Ci, którzy preferują treści video, chętniej je obejrzą niż przeczytają tekst, a z kolei słuchowcy prędzej zainteresują się na przykład podcastem. Poza tym osoby, które są Twoimi czytelnikami od niedawna, będą miały szansę na zapoznanie z wartościowymi, ale do tej pory jednak nieco zapomnianymi treściami.
Pozycjonowanie strony internetowej
I na koniec wydawać by się mogło koronny argument — SEO. Nie ma co ukrywać, roboty Google wspierają serwisy, na których treści są stale aktualizowane i rozbudowywane. To szansa dla Ciebie i dla Twojego biznesu!
Recykling treści — jak zacząć?
Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie treści powinniśmy odświeżać. Przede wszystkim będą to teksty ponadczasowe (tzw. evergreeny). Treści poradnikowe, odpowiadające na najczęściej pojawiające się pytania. W skrócie: to, co się klika. Drugim typem contentu, który warto poddać recyklingowi są teksty pojawiające się cyklicznie, aktualne o danej porze roku, jak “popularne kierunki na wakacje” latem, “jak ogrzać dom” jesienią czy “10 pomysłów na świąteczne prezenty” zimą. Brzmi banalnie, ale — mówiąc kolokwialnie - takie teksty naprawdę się klikają.
W selekcji wspomnianych wcześniej evergreenów pomogą Ci narzędzia analityczne jak Google Analytics. Za pomocą kilku kliknięć jesteśmy w stanie zorientować się, który artykuł na blogu miał najwięcej wyświetleń, a który sprawił, że czytelnicy zostali na niej na dłużej. To jasny sygnał, które teksty wymagają odświeżenia. A może zauważyłeś, że pewne teksty wyjątkowo źle się wyświetlają? To szansa, aby nad nimi popracować i je ulepszyć. Tak, aby jeszcze raz, tym razem skuteczniej, zachęcić czytelników do ich lektury.
3 sprawdzone sposoby na recykling treści
Skoro wiesz już, jak zacząć to czas zastanowić się nad najlepszymi sposobami na ponowne wykorzystanie archiwalnych tekstów. Jak można odświeżyć treści na stronie?
Rozbudowanie tekstu pod SEO
Zdecydowanie jest to jeden z najbardziej popularnych sposób. Na pewno masz na swojej stronie wartościowe teksty, ale tworzone były przed “erą” SEO. Nie należy ich spisywać na straty i wyrzucać do wirtualnego śmietnika. Mogą mieć ogromne znaczenie dla Twoich odbiorców, a dla Ciebie być trampoliną do ich uwagi. Dlatego skorzystaj z pomocy specjalnych narzędzi lub specjalisty od SEO, ustal docelową liczbę znaków, zakres i ilość słów oraz fraz kluczowych, a potem śmiało działaj w oparciu o te wytyczne!
Odświeżenie opublikowanego tekstu
Ta metoda sprawdzi się doskonale przy wspomnianych wcześniej tekstach-evergreenach czy też tematach cyklicznych. Mając na swojej stronie dobrą podstawę nie musisz pisać takiej treści od zera. Wystarczy, że zaktualizujesz wybrane akapity, dodasz świeże informacje i usuniesz te, które nie mają już znaczenia. Ty zyskasz czas, a Twoi odbiorcy nowy, wartościowy tekst. Możesz też powierzyć to zadanie doświadczonej agencji copywriterskiej lub agencji PR, która świeżym okiem spojrzy na treść i nada jej drugie życie.
Zmiana formatu tekstu
Sposób ten wymaga kreatywności i czasu na zastanowienie się, jak jeszcze możesz wykorzystać stworzoną przez siebie treść. A możliwości jest naprawdę wiele. Szczególnie, jeżeli korzystasz z wielu kanałów do komunikacji ze swoimi odbiorcami. Przykład? Załóżmy, że nagrywasz podcast. Z nagrania stwórz transkrypt, który wyślesz to Twoich słuchaczy. Na podstawie podcastu możesz także napisać tekst blogowy, zaplanować cykl postów na social mediach, stworzyć newsletter, a nawet infografikę. Jeśli zdecydujesz się nagrać także obraz, jednocześnie zyskasz gotowy film do wrzucenia na platformę YouTube. W tym wypadku mówić zamiast o “recyklingu” możemy mówić nawet o “upcyklingu”, bo z jednej treści może powstać kilka o równie dobrej lub nawet wyższej jakości.
Można napisać do niej w każdym języku… o ile Google Translate ma go w swojej bazie ;) W przerwach między ogarnianiem, pisaniem, łapaniem like’ów i researchowaniem poluje na bilety do teatru i na koncerty.
Oceń artykuł:
★★★★★
0
ilość ocen: 11średnia ocena: 5.0
Liczba akapitów: 23 • Liczba zdań: 65 • Liczba słów: 790
Opisy kategorii to nie tylko wypełniacz treści – to jeden z najmocniejszych filarów SEO w e-commerce. Raport Senuto z 2025 r. na podstawie analizy 250 największych sklepów internetowych w Polsce pokazuje, że dobrze przygotowany opis kategorii realnie wpływa na widoczność sklepu w Google. Zobacz, jak wykorzystać ten potencjał – także w sklepach wielojęzycznych....
Czy e-commerce w Rumunii wciąż jest obszarem pełnym możliwości? Zdecydowanie tak! Ale jest to rynek coraz bardziej wymagający, gdzie elastyczność dostawy, przejrzystość oferty i dobra obsługa klienta stają się kluczowe. Spójrzmy na najnowsze dane i trendy, które kształtują rumuński e-commerce w 2025 roku....
Niemiecki rynek zakupów online to jeden z największych w Europie. Jeśli planujesz ekspansję zagraniczną, nie możesz go pominąć! Zanim jednak ruszysz z kampanią marketingową, zrozum, kto stoi po drugiej stronie ekranu, czego oczekują Twoi klienci oraz jakie rozwiązania technologiczne i logistyczne przyciągają ich dziś najbardziej. ...
Niemcy to nie tylko nasi sąsiedzi, ale też jeden z największych i najbardziej rozwiniętych rynków e-commerce w Europie. W 2024 roku jego wartość osiągnęła około 91 miliardów euro, a prognozy pokazują dalszy wzrost. Co więcej, już niemal 90% Niemców regularnie kupuje w sieci – i to nie tylko książki czy elektronikę. Rosnącą popularnością cieszą się również zakupy spożywcze, kosmetyki, produkty ekol...
Informujemy że, e-multicontent.pl wykorzystuje pliki cookies
w celu prawidłowego działania naszej witryny, a także w celach analitycznych i reklamowych.
Więcej o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies, możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Daria
Można napisać do niej w każdym języku… o ile Google Translate ma go w swojej bazie ;) W przerwach między ogarnianiem, pisaniem, łapaniem like’ów i researchowaniem poluje na bilety do teatru i na koncerty.