Content w duchu zero waste. Czym jest recykling treści?
Czas czytania: 4 min


Content w duchu zero waste. Czym jest recykling treści?

Zero waste to nie tylko jeden z przodujących lifestylowych trendów na świecie. Recykling jest bardzo mocno obecny w świecie content marketingu. Czym jest i dlaczego warto go wdrożyć w strategii komunikacji?


Spis treści:

Sezon urlopowy w branży kreatywnej bardzo często nie sprzyja produktywności. To czas, w którym ze względu na wyjazdy mamy mniej czasu na realizację bieżących zadań i nie ma co ukrywać: wyjątkowo nie sypiemy pomysłami jak z rękawa. Dlatego to dobry moment, żeby odkurzyć starsze, być może nieco zapomniane treści, i wdrożyć recykling treści. Co kryje się pod tym pojęciem?

Czym jest recykling treści?

Recykling treści to nic innego jak ponowne wykorzystanie contentu, który już stworzyliśmy, poprzez jego odświeżenie, aktualizację lub zmianę formatu. Co bardzo ważne - i należy to bardzo mocno podkreślić - recykling nie jest duplikacją treści. Kopiowanie treści 1:1 i przedstawianie ich jako nowych nie spodoba się ani robotom Google ani Twoim odbiorcom.

Trzy razy TAK! Jakie są korzyści recyklingu treści na stronie internetowej?

Wykorzystanie starych treści na stronie internetowej czy blogu ma wiele zalet. Przyjrzyjmy się im bliżej.

  • Nowe pomysły

Przede wszystkim szybko i dosyć łatwo znajdziesz pomysły na nowe treści na Twojej stronie internetowej lub w kanałach social media. To szczególnie cenne, kiedy brakuje nam czasu lub głów do regularnych sesji brainstorminowych. Pomysły na przerobienie jednego typu contentu to właściwie gotowa strategia komunikacji na pewien czas.

  • Nowi czytelnicy

Odświeżenie contentu jest dużą szansą na przyciągnięcie na Twoją stronę nowych czytelników. Wykorzystując potencjał różnych form contentu być może sprawisz, że Ci, którzy preferują treści video, chętniej je obejrzą niż przeczytają tekst, a z kolei słuchowcy prędzej zainteresują się na przykład podcastem. Poza tym osoby, które są Twoimi czytelnikami od niedawna, będą miały szansę na zapoznanie z wartościowymi, ale do tej pory jednak nieco zapomnianymi treściami.

  • Pozycjonowanie strony internetowej

I na koniec wydawać by się mogło koronny argument — SEO. Nie ma co ukrywać, roboty Google wspierają serwisy, na których treści są stale aktualizowane i rozbudowywane. To szansa dla Ciebie i dla Twojego biznesu!

Recykling treści — jak zacząć?

Na początku warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie treści powinniśmy odświeżać. Przede wszystkim będą to teksty ponadczasowe (tzw. evergreeny). Treści poradnikowe, odpowiadające na najczęściej pojawiające się pytania. W skrócie: to, co się klika. Drugim typem contentu, który warto poddać recyklingowi są teksty pojawiające się cyklicznie, aktualne o danej porze roku, jak “popularne kierunki na wakacje” latem, “jak ogrzać dom” jesienią czy “10 pomysłów na świąteczne prezenty” zimą. Brzmi banalnie, ale — mówiąc kolokwialnie - takie teksty naprawdę się klikają.

W selekcji wspomnianych wcześniej evergreenów pomogą Ci narzędzia analityczne jak Google Analytics. Za pomocą kilku kliknięć jesteśmy w stanie zorientować się, który artykuł na blogu miał najwięcej wyświetleń, a który sprawił, że czytelnicy zostali na niej na dłużej. To jasny sygnał, które teksty wymagają odświeżenia. A może zauważyłeś, że pewne teksty wyjątkowo źle się wyświetlają? To szansa, aby nad nimi popracować i je ulepszyć. Tak, aby jeszcze raz, tym razem skuteczniej, zachęcić czytelników do ich lektury.

3 sprawdzone sposoby na recykling treści

Skoro wiesz już, jak zacząć to czas zastanowić się nad najlepszymi sposobami na ponowne wykorzystanie archiwalnych tekstów. Jak można odświeżyć treści na stronie?

  • Rozbudowanie tekstu pod SEO

Zdecydowanie jest to jeden z najbardziej popularnych sposób. Na pewno masz na swojej stronie wartościowe teksty, ale tworzone były przed “erą” SEO. Nie należy ich spisywać na straty i wyrzucać do wirtualnego śmietnika. Mogą mieć ogromne znaczenie dla Twoich odbiorców, a dla Ciebie być trampoliną do ich uwagi. Dlatego skorzystaj z pomocy specjalnych narzędzi lub specjalisty od SEO, ustal docelową liczbę znaków, zakres i ilość słów oraz fraz kluczowych, a potem śmiało działaj w oparciu o te wytyczne!

  • Odświeżenie opublikowanego tekstu

Ta metoda sprawdzi się doskonale przy wspomnianych wcześniej tekstach-evergreenach czy też tematach cyklicznych. Mając na swojej stronie dobrą podstawę nie musisz pisać takiej treści od zera. Wystarczy, że zaktualizujesz wybrane akapity, dodasz świeże informacje i usuniesz te, które nie mają już znaczenia. Ty zyskasz czas, a Twoi odbiorcy nowy, wartościowy tekst. Możesz też powierzyć to zadanie doświadczonej agencji copywriterskiej lub agencji PR, która świeżym okiem spojrzy na treść i nada jej drugie życie.

  • Zmiana formatu tekstu

Sposób ten wymaga kreatywności i czasu na zastanowienie się, jak jeszcze możesz wykorzystać stworzoną przez siebie treść. A możliwości jest naprawdę wiele. Szczególnie, jeżeli korzystasz z wielu kanałów do komunikacji ze swoimi odbiorcami. Przykład? Załóżmy, że nagrywasz podcast. Z nagrania stwórz transkrypt, który wyślesz to Twoich słuchaczy. Na podstawie podcastu możesz także napisać tekst blogowy, zaplanować cykl postów na social mediach, stworzyć newsletter, a nawet infografikę. Jeśli zdecydujesz się nagrać także obraz, jednocześnie zyskasz gotowy film do wrzucenia na platformę YouTube. W tym wypadku mówić zamiast o “recyklingu” możemy mówić nawet o “upcyklingu”, bo z jednej treści może powstać kilka o równie dobrej lub nawet wyższej jakości.

Wciąż nie wiesz, od czego zacząć i czy recykling treści jest dla Ciebie. Skontaktuj się z nami, a na pewno coś razem wymyślimy. Napisaliśmy też tekst o zasadach tworzenia tekstów na strony www, a także artykuł o tym, jak wymyślać tematy na bloga.



avatar

Daria

...



Oceń artykuł:

0

   

Liczba akapitów: 23 • Liczba zdań: 65 • Liczba słów: 790

Bądź pierwszą osobą, która doda komentarz...






animacja blog o copywritingu, tłumaczeniach, seo, stronach internetowych, e-commerce, marketplace

Przeczytaj więcej:

1. Tło współpracy Bimago to jeden z liderów polskiej branży e-commerce w dziedzinie dekoracji wnętrz, oferujący przede wszystkim najwyższej jakości plakaty, obrazy, fototapety i tapety. Firma powstała w 2004 roku i w ciągu 15 lat istnienia z małej, lokalnej pracowni artystycznej przekształciła się w międzynarodową markę o globalnym zasięgu. Klienci mają obecnie do wyboru ponad 30 000 autorskich…

Czytaj dalej...

facebook twitter linkedin 

Stawki za copywriting – dlaczego tak się różnią? Żyjemy w czasach, w których każdego dnia zalewani jesteśmy morzem treści - dziesiątkami artykułów branżowych, setkami newsów informacyjnych, tysiącami wpisów blogowych i milionami postów w mediach społecznościowych. Czy każdy z tych tekstów ma taką samą wartość merytoryczną, napisany jest równie ciekawym językiem i wzbudza w nas podobne emocje…

Czytaj dalej...

facebook twitter linkedin 

O tym, jak przygotować opis na aukcje internetowe pisaliśmy już wcześniej. Dziś skupimy się na jednym z gigantów na polskim rynku, czyli Allegro. Jak donosi raport Gemius, to właśnie Allegro jest najczęściej kojarzonym serwisem zakupowym w kraju i z jego usług korzysta największa rzesza internautów (więcej o raporcie przeczytasz w naszym podsumowaniu 2021 roku w e-commerce). Jak zatem powinny…

Czytaj dalej...

facebook twitter linkedin 

Co może stać się w przypadku, gdy zamiast tworzyć własne treści, sklep skopiuje gotowy tekst od producenta? Jak na powielony opis reaguje klient i wyszukiwarka Google? Dlaczego warto postawić na własne, unikatowe opisy produktu? Opis producenta a prawa autorskie Tekst opublikowany w internecie może być w świetle prawa postrzegany jako utwór, mający prawa autorskie. Jest to szczególnie istotne, gdy…

Czytaj dalej...

facebook twitter linkedin 


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami