Jaka jest optymalna długość tekstu na blog?
Czas czytania: 3 min


Jaka jest optymalna długość tekstu na blog?

Jaka powinna długość artykułu, ile stron powinniśmy wypełnić treścią. Tego dowiecie się z naszego artykułu. Zapraszamy do lektury.


Spis treści:

Wydawać by się mogło, że napisanie tekstu na blog to - mówiąc kolokwialnie - żadna filozofia. Wymyślamy lub generujemy temat. Myślimy o tym, co chcielibyśmy przekazać i… piszemy. I tutaj często pojawia się pytanie: “Jaka powinna długość artykułu, ile stron powinniśmy wypełnić treścią”. To pytanie zadają nam nasi klienci. Ale też to pytanie zadajemy sobie my sami, tworząc treści na nasze blogi firmowe*.

I cóż. Nie ma na to pytanie jednej dobrej i jednej słusznej odpowiedzi. Musimy zastanowić się, dla kogo piszemy, jaki chcemy osiągnąć cel i ile mamy do powiedzenia. Ale zanim do tego dojdziemy spójrzmy na to...

Jak długi powinien być tekst na blogu firmowym?

Ile głosów z branży, tyle opinii. Według bloga Buffer.com przeczytanie blogowego tekstu nie powinno czytelnikowi zająć więcej niż 7 minut, co odpowiada mniej więcej 1600 słowom. Po tym czasie spada nasza koncentracja i zainteresowanie treścią zastępuje nuda. Warto o tym pamiętać, tworząc content.

Z kolei Yoast.com - wtyczka WordPressa specjalizująca się w optymalizacji tekstów i stron pod SEO - twierdzi, że 300 słów jest wystarczającym minimum. Górną granicą według nich jest 1000 wyrazów. Dłuższe formy są bowiem zaporowe i trudne w odbiorze dla czytelnika.

Zwolennikiem długich form jest Tim Brown. Rozpiętość artykułu powinna wahać się między 1000 a 2500 słów. Tę teorię potwierdzają badania Orbit Media z 2018 roku - dłuższe formy indeksują się lepiej i są bardziej pożądane oraz doceniane przez wyszukiwarkę Google. Stąd długie, merytoryczne treści są zalecane nowym stronom (firmom, markom), którym szczególnie zależy na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania.

Na przeciwległym biegunie znajduje się Seth Godin. Dla niego mniej znaczy więcej. Jego rekomendacja? Nie więcej niż 200 słów. Czyli lekko ponad 1500 znaków. A co na to polskie środowisko? Głosy również są podzielone. Zalecana długość tekstu waha się od 400 do 900 słów, czyli od około 3000 do 6000 znaków ze spacjami.

Dobry tekst na bloga - czyli jaki?

Zanim przejdziemy do dalszych rozważań na temat długości tekstu blogowego, odpowiedzmy sobie krótko na pytanie: jaki powinien być idealny artykuł, który zamieścimy na naszym portalu. Pamiętajmy bowiem, że za długością powinna iść jakość. A zatem, tekst powinien:

- odpowiadać na potrzeby odbiorców

Nie długość definiuje dobry tekst, ale jego wartość dla czytelników. Dlatego, tworząc content powinniśmy myśleć przede wszystkim o nich. O tym, czego szuka na naszym blogu, jaki ma problem i czego chce się dowiedzieć.

- być rzeczowy i konkretny

Nie piszmy na siłę. Nie twórzmy kolejnych zdań i akapitów, bo tak trzeba. Bo musimy zmieścić w nim kolejne słowa i frazy kluczowe oraz sztucznie rozciągnąć jego długość. Piszmy merytorycznie, tak, aby zaciekawić czytelnika, a nie go zmęczyć.

- zoptymalizowany pod SEO

To, że nie powinniśmy sztucznie upychać w naszym tekście słów i fraz kluczowych, nie znaczy, że mamy ich w ogóle nie używać. Wręcz przeciwnie. Dzięki mądrze zastosowanym słowom i frazom nasz artykuł lepiej się indeksuje w wyszukiwarce Google, a tym samym pozwala dotrzeć do potencjalnych klientów.

Jaką długość powinien mieć tekst na blogu? Nasze zdanie

Tutaj nie ma jednej odpowiedzi. Tym, którzy liczyli na prostą i jednoznaczną odpowiedź z naszej strony czeka zawód i rozczarowanie. Naszym zdaniem należy znaleźć - mityczny wręcz - złoty środek. Powinniśmy umiejętnie pogodzić oczekiwania czytelników i robotów Google. Nie powinno być też tak, że to głównie z myślą o tych drugich tworzymy treści. Teksty na blogu powinny być ciekawe przede wszystkim dla odbiorcy, odpowiednio i wyczerpująco - naszym zdaniem - omówić temat. A przy tym zawierać frazy i słowa kluczowe. Jednak tutaj nie powinniśmy przesadzać i ślepo podążać za algorytmami, które “doradzają” rozciąganie tekst do 20 000 znaków, podczas gdy my wyczerpujemy temat już po 4000. Sztuczne przeładowanie treści, upychanie tego samego słowa kluczowego po raz 20 w jednym tekście jest nie tylko męczące dla twórcy, ale i dla czytelnika. Wierzcie nam, takie teksty od razu są widoczne. Nie tylko dla robotów Google, ale i dla odbiorców.

Jeśli jednak mielibyśmy ubrać długość w matematyczne ramy to skłanialibyśmy się kierunku stanowiska Yoast. Tekst zawierający od 300 do 1000 (to już jest naprawdę maksimum) słów wydaje się być optymalną długością, aby odpowiednio przedstawić temat. Jesteśmy również zwolennikami dzielenia długich, bardzo eksperckich treści na krótsze wpisy. I pamiętajcie: długość tekstu nigdy nie powinna zastąpić jego jakości. Ostatecznie za tym tekstem stoi Wasze nazwisko i/lub marka.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Pisząc o długości tekstów blogowych, czujemy się w obowiązku przytoczyć podsumowanie tego wpisu. A zatem:

ilość słów: 799

ilość znaków: 5433

ilość zawartych słów i fraz kluczowych: odpowiednia.


*Wiecie, że piszemy również teksty na naszym drugim blogu? Zapraszamy na www.let-pr.com. Tam Dorota pisze o budowaniu wizerunku i kontaktach z mediami. Dwoma słowami: o public relations.



avatar

Marta

...



Oceń artykuł:

0

   

Liczba akapitów: 24 • Liczba zdań: 75 • Liczba słów: 743

Bądź pierwszą osobą, która doda komentarz...






animacja blog o copywritingu, tłumaczeniach, seo, stronach internetowych, e-commerce, marketplace

Przeczytaj więcej:

Od czasu premiery ChatGPT od OpenAI, konkurencja podjęła rękawicę i przyspieszyła prace nad własnymi rozwiązaniami w zakresie sztucznej inteligencji. Gigant Google już na samym starcie zaliczył wpadki, przez które jego Bard został szeroko skrytykowany, a globalna premiera narzędzia opóźniona. Korzysta na tym Microsoft, który wraz ze swoim BingAI dotrzymuje kroku ChatGPT. Czym charakteryzuje się to...

Czytaj dalej...

copywriting AI   ChatGPT   BingAI

facebook twitter linkedin 

Ponad 1 250 000 przelanych na papier znaków, w tym 347 opisów produktów, 70 opisów kategorii i 47 wpisów blogowych, a także treści e-commerce w 5 różnych językach - to bilans współpracy e-multicontent z Karko, polskim producentem odzieży damskiej. Przez ponad rok mieliśmy szansę wspierać markę w jej rozwoju na rynku polskim i w ekspansji na rynki zagraniczne, dostarczając merytoryczne, przyjazne d...

Czytaj dalej...

case study   content dla e-commerce   branża fashion

facebook twitter linkedin 

E-zakupy stały się dla nas codziennością, a dzięki łatwemu dostępowi do różnych sklepów coraz częściej sięgamy również po oferty zagranicznych marek. Poznanie specyfiki rynku docelowego oraz przygotowanie pod kątem logistycznym to nie jedyne elementy, niezbędne przy ekspansji zagranicznej. Szczególnie istotne jest mówienie w języku swojego odbiorcy. Tu z pomocą przychodzą tłumaczenia dla e-commerc...

Czytaj dalej...

tłumaczenia   wielojęzyczne treści   content dla e-commerce

facebook twitter linkedin 

Aktualizacja Google Helpful Content wprowadza rewolucję w ocenianiu jakości stron. Clickbaitowe nagłówki i nic nie wnoszące artykuły ustępują miejsca bogatym w treść i odpowiadającym na pytania użytkowników tekstom. Co powinny zawierać pomocne treści? Co zrobić, aby witryna była lepiej oceniana przez algorytm Google? Czy zmiany dotyczą również branży e-commerce?...

Czytaj dalej...

SEO copywriting   blog firmowy   copywriting

facebook twitter linkedin 


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami