Podsumowanie 2022 w branży e-commerce

Czas czytania: 4 min

Podsumowanie 2022 w branży e-commerce
Podsumowanie 2022 w branży e-commerce

Choć wydawało się, że rok 2022 będzie rokiem stabilizacji po burzliwym czasie pandemii, pojawiły się nowe wyzwania dla branży e-commerce oraz jej konsumentów. Jednak mimo obaw, związanych z gospodarką i wysoką inflacją, jedno pozostało niezmienne – wysokie zainteresowanie zakupami on-line.


Rok 2020 i panująca pandemia COVID-19 oraz związane z nią obostrzenia przyniosły nową rzeczywistość, która w dużej mierze przeniosła się do świata on-line. Wielu konsumentów po raz pierwszy zdecydowało się na zakupy internetowe, szczególnie że oferta e-sklepów stała się o wiele bogatsza i bardziej przystępna. Rok 2022 przyniósł nowe wyzwania dla branży e-commerce, z których największym jest rekordowa inflacja.

Według raportu Gemius poziom zainteresowania zakupami on-line w Polsce utrzymał się na podobnym poziomie jak w roku 2021 aż 77% badanych zdecydowało się na transakcje w sklepie internetowym. Jako najważniejszy czynnik, motywujący do tego rodzaju zakupów, wskazywali oni dostępność przez całą dobę oraz brak konieczności udawania się do sklepu stacjonarnego. Do najczęściej kupowanych produktów należały te z branży mody i beauty. Na kolejnych pozycjach plasują się książki i płyty, produkty farmaceutyczne oraz sprzęt AGD i RTV.

2022 branża e-commerce

Obecna sytuacja gospodarcza wzbudza jednak obawy, że statystyki te mogą się obniżyć, ponieważ 28% ankietowanych już ograniczyło swoje zakupy w internecie, a 34% zamierza ograniczyć je w przyszłości. Na ten aspekt można jednak spojrzeć optymistycznie – w badaniach przeprowadzonych przez Izbę Gospodarki Elektronicznej aż 72% ankietowanych wskazuje, że dzięki zakupom on-line łatwiej mogą kontrolować swoje wydatki, dzięki szybkiemu dostępowi do historii zamówień.

Niezmiennie ważna rola opisów produktowych

Podobnie jak w poprzednich latach, tak i w 2022 roku dało się zauważyć, jak istotną funkcję pełnią dobrej jakości opisy produktowe. Niemal 40% badanych jako czynnik motywujący do zakupu w e-sklepie podaje dostępność większej ilości informacji o produkcie. Co więcej, aż 21% byłoby skłonne do częstszego dokonywania transakcji on-line, gdyby opisy dostępnych towarów były bardziej szczegółowe.

Podobny poziom w stosunku do roku 2021 osiągnął odsetek badanych, deklarujących niedokonywanie zakupów internetowych – jest to 23%. Jako główny powód takiego stanu rzeczy ankietowani wskazywali chęć obejrzenia produktów przed ich zakupem, a 13% woli porozmawiać ze sprzedawcą przed podjęciem decyzji.

2022 podsumowanie roku e-commerce

Statystyki te pokazują, jak istotne dla konsumentów jest otrzymanie wszystkich niezbędnych informacji tak, aby nie było konieczności wizyty w sklepie i oglądania produktu na żywo. Nic więc dziwnego, że w ostatnim czasie bardzo mocnym trendem w e-commerce staje się rich content, który kładzie nacisk na bogatą i wyczerpującą treść kart produktowych, w pełni zastępującą klientowi obejrzenie przedmiotu w sklepie stacjonarnym i rozmowę z doradcą. Warto również zwrócić uwagę na fakt, że aż 10% badanych natknęło się na nieprawdziwe informacje na stronie produktu. Jest to ważny sygnał, obrazujący jak istotna jest wysoka jakość treści w e-sklepie.

Wpływ treści na decyzje zakupowe

Coraz więcej konsumentów podejmuje świadome wybory, kierując się wiedzą dostępną w internecie. Szczególnie dotyczy to kupna droższych przedmiotów, które mają służyć przez kilka lat. Przed podjęciem ostatecznej decyzji o zakupie danego produktu konsumenci wyszukują informacji na jego temat, takich jak poradniki, sposoby użytkowania czy porównania z innymi ofertami. Nie bez znaczenia pozostają także opinie na temat sklepu lub produktu oraz rekomendacje influencerów.

W badaniu z 2022 roku aż 51% ankietowanych podało, że na ich decyzje zakupowe wpłynęły treści publikowane w internecie – w postach na social mediach, wpisach na blogach śledzonych twórców lub na blogach sprzedawcy. Wysokiej jakości teksty, angażujące i edukujące czytelnika, są w stanie zbudować w zainteresowanym potrzebę posiadania wspomnianego produktu, a tym samym przekierować go od wpisu do strony zakupowej.

Jak przygotować sklep na wyzwania 2023 roku?

Raporty pokazujące stan branży e-commerce w 2022 to nie tylko statystyki, ale także ważne informacje i wskazówki do dalszych działań. Jeśli prowadzisz sklep internetowy, warto sprawdzić, czy jest przygotowany na współczesnego klienta. Ważne są szczegółowe i rzetelne opisy produktowe oraz treści, umiejące zainteresować odbiorcę, edukować go, oraz wzbudzić zaufanie.

Początek roku przyniósł zmianę w postaci dyrektywy Omnibus, która weszła w życie 1 stycznia 2023 roku. Nakłada ona na e-sklepy obowiązek wyraźnego oznaczania płatnych wyników wyszukiwania, a także podawania najniższej ceny produktu w ciągu ostatnich 30 dni. Dodatkowo, dostępne na stronie opinie na temat sklepu lub konkretnych przedmiotów powinny pochodzić od autentycznych klientów. Wszystkie te działania mają na celu poprawę doświadczeń podczas zakupów internetowych.

Naturalnym ruchem wielu polskich firm stała się sprzedaż zagraniczna, czyli cross-border. Rozszerzenie swojej działalności na inne kraje przynosi nie tylko nowych klientów, ale również może stanowić przewagę konkurencyjną. Planując ekspansję zagraniczną, należy pamiętać, że mówienie językiem klienta pomoże budować zaufanie i trwałe relacje. Warto postawić na lokalizację lub transkreację gotowych treści, albo wielojęzyczny copywriting, czyli stworzenie tekstów w języku docelowym.

Przedstawione dane pokazują, że w dalszym ciągu klienci wahają się między wyborem sklepu stacjonarnego i jego internetowym odpowiednikiem. Rozwiązaniem tej sytuacji może okazać się wprowadzenie strategii Omnichannel. Przy prowadzeniu różnych kanałów sprzedażowych istotne jest dostarczanie takich samych informacji o produktach, jak i również identycznego poziomu obsługi, systemu zwrotów i reklamacji. Zapewniając klientowi jednakowe doświadczenia, zyskasz większe zaufanie, a klient otrzyma wszystkie informacje o produkcie, bez konieczności rozmowy z doradcą w sklepie stacjonarnym.

Koniec roku 2022 przyniósł innowacyjne rozwiązanie w postaci Chat GPT. Jest to narzędzie do generowania tekstu, opracowane przez firmę Open AI. Bot jest w stanie odpowiadać na różne pytania, a nawet napisać tekst na zadany temat, uwzględniając podane wymogi. Brzmi jak rozwiązanie idealne? Przeprowadzone przez nas testy pokazują, że jeszcze wiele potrzeba, aby zastąpić pracę copywritera. Więcej na ten temat już wkrótce!

Jeśli nie jesteś pewien, czy Twój e-sklep jest gotowy na nadchodzące wyzwania – skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy audyt Twojej witryny oraz przygotujemy strategię contentową, niezależnie czy działasz na rodzimym rynku, czy planujesz sprzedaż zagraniczną.

_______________

Dane i grafiki na postawie:

Raport Gemius E-commerce w Polsce 2022:

https://www.gemius.pl/reklamodawcy-aktualnosci/raport-e-commerce-2022-juz-dostepny.html

Raport e-Izby „W kryzysie do e-commerce” 2022:

https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/08/W_Kryzysie_Do_Ecommerce_Raport_2022.pdf



avatar

Joanna

...



Oceń artykuł:

   

Liczba akapitów: 25 • Liczba zdań: 58 • Liczba słów: 903






animacja blog o copywritingu, tłumaczeniach, seo, stronach internetowych, e-commerce, marketplace

Przeczytaj więcej:


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami