Przygotowanie dobrych opisów produktów do sklepu internetowego to proces, który wymaga nie tylko tzw. lekkiego pióra, ale również wiedzy marketingowej i sprzedażowej. Wbrew pozorom skuteczne opisy produktów dla każdej z branż przygotowywane są w inny sposób. Liczy się specyfika grupy docelowej, proces zakupowy w sklepie stacjonarnym czy - co oczywiste - charakterystyka przedmiotów, które opisujemy. Jak taki proces wygląda dla branży fashion?
Branża fashion rządzi się własnymi prawami. Ubrania czy bieliznę kupuje w pierwszej kolejności zmysł wzroku i dotyku. Widzimy w sklepie coś, co przykuwa naszą uwagę, dotykamy, żeby ocenić jakość materiału, mierzymy i dopiero wtedy podejmujemy decyzję zakupową. Nieco inaczej proces decyzyjny wygląda w przypadku sklepów online. Oczywiście content wizualny - foto i video dla e-commerce - jest ważny. To on w dużej mierze tworzy tożsamość marki. Dzięki stylowi robienia zdjęć, modelkom czy kolorystyce, klientki zapamiętują daną markę i chętniej do niej wracają. A co z opisami produktów w sklepie internetowym z modą?
Opisy produktów są, a przynajmniej powinny być, częścią strategii marki. Naszym zdaniem mają dwie funkcje. Pierwszą (i chyba najbardziej istotną) jest pomoc w podjęciu decyzji zakupowych klientom*. Nie wszystkie detale widać bowiem na zdjęciach. Sposób zapięcia, ilość i rodzaj kieszeni, długość i wzrost modelki, informacja o transparentności materiału, a nawet jego strukturze i odczuciach dotykowych. Każdy szczegół jest ważny i każdy z nich powinien się znaleźć w opisie produktu na stronie e-sklepu. Każdy, nawet najmniejszy element, może mieć wpływ na zakup produktu - a co najważniejsze - na brak ewentualnego zwrotu. Nie ma chyba nic gorszego dla działu obsługi klienta niż zobaczenie w formularzu zwrotu “produkt niezgodny z opisem”. Właściciele zarówno małych sklepów online, jak i dużych marek, muszą pamiętać, że opisy produktów na stronie muszą zastąpić klientowi wizytę w sklepie i przymierzalni. Tylko połączenie zdjęć lub video z opisem w 100% zrealizuje to zadanie, ułatwiając konsumentom podjęcie decyzji zakupowej i gwarantując satysfakcję z otrzymanej w paczce sukienki, bluzki czy spodni.
Drugą funkcją opisów produktów w sklepie internetowym jest bycie częścią strategii komunikacji marki. Przygotowując opisy dla e-sklepu warto ściśle współpracować z działem marketingu i social mediów, aby we wszystkich kanałach używać takiego samego nazewnictwa i zwrotów. Dzięki temu content marki będzie spójny i zgodny z jej wizją oraz wartościami.
Wiemy, już że opisy produktów w branży fashion są niezwykle ważne. Pytanie jednak, jak powinny one wyglądać, aby były maksymalnie wartościowe dla Klienta? Możliwości jest kilka:
- tekst ciągły:
Opisy stworzone w taki sposób z pewnością pozwolą copywriterowi na nieco większą kreatywność, a także będą bardziej sprzyjać rozbudowanym, “kwiecistym” zdaniom. Jednak, pisząc w ten sposób należy zachować umiar w długości tekstu oraz wyboldować najważniejsze cechy produktu.
- wypunktowania:
tak zwane bullet points są najbardziej przejrzyste, a klient jest w stanie szybko “przeskanować” tekst wzrokiem i znaleźć interesujące go informacje
- tekst ciągły + wypunktowania:
Hybryda dwóch sposobów pisania sprawi, że komunikacja marketingowa marki wybrzmi bardzo wyraźnie (dzięki tekstowi ciągłemu), a sam tekst będzie czytelny (dzięki wypunktowaniom).
Należy jednak pamiętać o najważniejszym: nawet najlepsza i najbardziej przemyślana konstrukcja opisów produktów dla e-sklepu do niczego się nie przyda, jeśli nie znajdą się w nich przydatne dla klientów informacje. Dlatego unikajmy przysłowiowego “lania wody” (lub ograniczmy je do minimum), a postawmy na zamieszczenie przydatnych informacji i język korzyści.
Współpracując z tak dużym klientem jak Orsay, nauczyliśmy się (i zawsze to powtarzamy naszym potencjalnym klientom), że przygotowanie dobrego i wartościowego dla klientów opisu produktu to skomplikowany (przynajmniej na początku) proces. Wymaga to zaangażowania, ścisłej współpracy wielu osób, a w przypadku dużych ilości i dużych zamówień - stworzenia sprawnie działających i przemyślanych procesów. Osobę koordynującą taki projekt czeka ścisła współpraca z działem produktu i studiem fotograficznym.
Trzeba bowiem pamiętać, że same zdjęcia zazwyczaj nie wystarczą do stworzenia opisów do sklepu internetowego. Nie wszystko na nich widać, a naszym zadaniem jest dostarczenie treści, które przekażą informacje o każdym, nawet najdrobniejszym szczególe. Oczywiście idealną sytuacją jest ta, w której copywriter może pojechać do studia, dotknąć i obejrzeć każdy produkt, jednak jest to możliwe bardzo rzadko. Wtedy ratunkiem (i koniecznością) są materiały od klienta.
O tym, jak powinien przebiegać idealny proces, można by pisać długo. Jednak oczywiście dla każdego klienta może on wyglądać inaczej. Pewne jest jednak, że od samego początku warto zaufać agencji i wdrożyć ją w jego przygotowywanie. Zaoszczędzimy czas, a nowe, skuteczne opisy produktów sprawnie będą pojawiać się na stronie sklepu internetowego z modą.
*więcej o korzyściach o korzyściach wynikających z przygotowywania opisów piszemy w naszym e-booku “Jak zwiększyć sprzedaż w e-sklepie w pięciu prostych krokach”
Oceń artykuł:
Agnieszka
...