Podsumowanie 2021 roku w e-commerce w Polsce

Czas czytania: 5 min

Podsumowanie 2021 roku w e-commerce w Polsce
Podsumowanie 2021 roku w e-commerce w Polsce

Rok 2021 przyniósł wzrost liczby Polaków kupujących w internecie o 4 punkty procentowe w porównaniu z poprzednim. Co ciekawe jednak, do tej formy zakupów przekonani sią już nie tylko młodzi ludzie, ale również seniorzy. W tej grupie wiekowej wzrost zainteresowania zakupami online wyniósł aż 12%.


Jak natomiast zmieniło się oblicze e-sklepów w roku 2021? Co było ważne dla klientów? I na co nowi gracze na rynku e-commerce powinni zwracać uwagę przy tworzeniu sklepu internetowego?

Dziś, podobnie jak w 2020 roku, przyglądamy się raportom rynku e-commerce oraz badaniom, przeprowadzonym ponad rok od początku pandemii. Jak zmieniło się oblicze e-sklepów w tym czasie? Co jest ważne dla klientów? Na co zwracać uwagę przy tworzeniu sklepu internetowego?

Zakupy online coraz popularniejsze

Pandemia COVID-19 zmieniła oblicze e-commerce nie tylko w 2020, ale także w 2021 roku. Według raportu Gemiusa aż 77% badanych internautów dokonuje zakupów online. W dużej mierze wiąże się to z lockdownem i ograniczeniami w handlu stacjonarnym. Dzięki temu coraz więcej klientów zaczęło zaglądać do sklepów internetowych. Zakupy on-line są postrzegane jako wygodne rozwiązanie, ponieważ nie wymagają wizyty w sklepie. Jest również nieskomplikowane i daje większe możliwości wyboru niż sklepy stacjonarne. Na ich korzyść przemawia również całodobowa dostępność oraz ceny atrakcyjniejsze w porównaniu z tradycyjnymi punktami sprzedaży. Ważnym czynnikiem przemawiającym za e-sklepem jest bezpieczeństwo, bardzo istotne w czasie pandemii. Klienci cenią sobie możliwość zrobienia i odebrania zakupów w sposób bezkontaktowy.

Internauci w Polsce. Źródło: Raport Gemius E-commerce w Polsce 2021
Internauci w Polsce wg reportu Gemiusa. Źródło: Raport Gemius E-commerce w Polsce 202

Branża beauty, moda a może RTV?

Podobnie jak w roku poprzednim, tak w 2021, do najpopularniejszych kategorii zakupowych w sieci należały odzież i dodatki, kosmetyki, sprzęt RTV i AGD oraz kultura. Ze statystyk wynika, że kobiety najczęściej sięgają po produkty z branży beauty oraz po artykuły dziecięce. Mężczyźni natomiast najczęściej kupują elektronikę, ale zaraz po niej sięgają po modę i urodę. W przypadku seniorów do wcześniej wymienionych kategorii dołącza również kultura i rozrywka.

Co i jak Polacy najchętniej kupują w Internecie?

Jak wyglądają zwyczaje zakupowe klientów sklepów internetowych? Z przeprowadzonych badań wynika, że podejście e-konsumentów różni się zależnie od płci. Kobiety najczęściej lubią kupować sprawdzone produkty i do zakupów podchodzą w sposób racjonalny. Jednak 34% kobiet deklaruje, że kupuje instynktownie i pod wpływem emocji. W dużej mierze opierają się one wtedy na zdjęciu i opisie danego produktu, oceniając czy go potrzebują i czy spełni on ich wymagania.

Mężczyźni natomiast często trzymają się ustalonego przez siebie planu. Cenią sobie jakość produktów, chętniej sięgają po sprawdzone i dopasowane do ich potrzeb wyroby. Dużym plusem dla mężczyzn jest personalizacja artykułów.

Kupujący w sieci - demografia. Źródło: Raport Gemius E-commerce w Polsce 202
Kupujący w sieci. Źródło: Raport Gemius E-commerce w Polsce 202

Seniorzy — nowa grupa klientów

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej wskazuje, że coraz więcej seniorów decyduje się na zakupy w Internecie. Podczas pandemii zainteresowanie e-sklepami w tej grupie wiekowej wzrosło o 12%. Jest to wyraźny sygnał dla sprzedawców, że warto dostosować swoją ofertę i proces zakupowy do przedstawicieli najstarszego pokolenia. Seniorzy na równi traktują zakupy jak obowiązek i przyjemność. Lubią próbować, testować nowości, ale też często sięgają po produkty, które są przez nich sprawdzone.

Ważnym czynnikiem, który wpływa na decyzje zakupowe przedstawicieli starszego pokolenia, jest sposób przedstawienia artykułów. Jak wynika z raportu IGE aż 67% seniorów uważa, że na dokonanie zakupów online najbardziej wpływa szczegółowy i dokładny opis produktu. Jest to istotna wskazówka dla sklepów działających w e-commerce, chcących dostosować swoją ofertę dla przedstawicieli starszego pokolenia.

Zwyczaje zakupowa Polaków. Źródło: Raport Izby Gospodarki Elektronicznej Mr & Mrs e-Commerce
Internetowe zakupy Polaków według IGE. Źródło: Raport Izby Gospodarki Elektronicznej Mr & Mrs e-Commerce

Skuteczne opisy produktów — dlaczego są istotne?

Osoby, które nie decydują się na zakupy online, stanowią 23% wszystkich użytkowników Internetu. Głównym powodem, który wskazują ankietowani, jest brak możliwości obejrzenia artykułu przed jego zakupem. To pokazuje, jak istotne dla sklepu jest posiadanie dobrych opisów kategorii i produktów. Dzięki wysokiej jakości zdjęciom oraz zastosowaniu dokładnych i wyczerpujących opisów, jesteśmy w stanie przedstawić klientowi produkt w taki sposób, że obejrzenie go na żywo przed zakupem stanie się zbędne.

Wskazówki dla Twojego sklepu

Pandemia zmieniła nawyki zakupowe wielu konsumentów. Nie sposób przewidzieć, kiedy nastąpi ostateczny jej koniec, dlatego też warto skupić się na rozwoju sprzedaży internetowej —pojawiać się w social mediach, nawiązać kontakt z klientem w Internecie, rozbudować stronę pod kątem opisów kategorii i produktów. Innymi słowy, sprzedawać i komunikować wielokanałowo zgodnie z ideą omnichannel. Dzięki temu oferta będzie bardziej przystępna dla kupującego i chętniej będzie sięgał po zakupy online.

Dużą rolę w ostatnich latach odgrywają media społecznościowe i działający na nich influencerzy. Warto zadbać o widoczność e-sklepu w sieci, przeprowadzić kampanie mailingowe i reklamowe, które zachęcą klientów nie tylko do zakupów, ale również do dzielenia się wrażeniami i przesyłania rekomendacji. Te ostatnie wpływają na wiarygodność i budują zaufanie do danego sklepu. Istotną rolę w podjęciu decyzji zakupowej odgrywa także sprawna obsługa klienta. E-konsumenci oczekują szybkiej responsywności sklepu, np. w formie chatu.

Niezmiennie dużą popularnością cieszą się również internetowe platformy sprzedażowe, tzw. marketplace. Wśród nich prym wiedzie Allegro. Rok 2021 to także rok pojawienia się w Polsce dużego gracza na rynku marketplace — serwisu Amazon. Jeżeli zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży poprzez jej dywersyfikację, zdecydowanie warto wykorzystać rosnący potencjał serwisów handlowych.

Trudno też przewidzieć, czy wzrost popularności zakupów internetowych utrzyma się, gdy sytuacja na świecie zostanie opanowana i wróci do znanej nam normy. Warto więc postawić na rozwój swojego sklepu internetowego i zadbanie o klienta tak, by chętniej do Ciebie wracał. Jeżeli natomiast równolegle prowadzisz salon stacjonarny to Twoim celem powinno być zapewnienie jednakowych doświadczeń zakupowych we wszystkich kanałach sprzedaży. Osoby, dokonujące zakupów online i offline powinny mieć taki sam dostęp do informacji o produktach, obsługę na tym samym poziomie czy też identyczne procedury zwrotów i reklamacji. Działając w duchu omnichannel zaskarbisz sobie większe zaufanie i lojalność klientów, co przy dynamicznie zmieniającej się sytuacji na świecie (nie tylko w kontekście pandemii) może mieć w przyszłości olbrzymie znaczenie.

Jeśli chcesz sprawdzić, czy Twój sklep spełnia wymagania internautów, albo potrzebujesz skutecznych treści, skontaktuj się z nami. Wykonamy bezpłatny audyt oraz podpowiemy, co należy poprawić, żeby przyciągnąć więcej klientów. A jeżeli myślisz o rozszerzeniu swojej oferty na rynki zagraniczne, zapoznaj się z naszą ofertą— tworzymy treści od zera w wielu językach, również w tym, którego potrzebujesz.

_______________

Dane i grafiki na postawie:

Raport Gemius E-commerce w Polsce 2021:

https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/raport-e-commerce-w-polsce-2021.html

Raport Izby Gospodarki Elektronicznej Mr & Mrs e-Commerce:

https://eizba.pl/wp-content/uploads/2022/01/Raport-Mr-Mrs-e-Commerce.pdf



avatar

Joanna

...



Oceń artykuł:

   

Liczba akapitów: 29 • Liczba zdań: 79 • Liczba słów: 982






animacja blog o copywritingu, tłumaczeniach, seo, stronach internetowych, e-commerce, marketplace

Przeczytaj więcej:


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami