Optymalizacja strony pod względem SEO to ważny czynnik, wpływający na pozycjonowanie witryny. Oprócz działań związanych z budową i wyglądem, ważna jest również publikowana treść. Jednak same słowa to za mało – tekst musi spełniać odpowiednie warunki, aby wyszukiwarka Google uznawała go za wartościowy. Co kryje się za tajemniczym skrótem EAT? I co najważniejsze – jak wpływa na pozycję strony w wyszukiwarce?
Google EAT to system oceny tekstu, służący określeniu kompetencji witryny. Bierze pod uwagę to, czy treści są wysokiej jakości i zawierają wiarygodne informacje. EAT nie jest bezpośrednim czynnikiem rankingowym, ma jednak duży wpływ na rangę contentu i wyszukiwania.
Pierwszy raz pojęcie E-A-T pojawiło się w 2014 roku w przewodniku Google – Search Quality Evaluator Guidelines. Jest to ciągle aktualizowany dokument, używany przez pracowników Google (Google Quality Raters). Zawiera wytyczne dla kontrolerów jakości i wiarygodności wyszukiwań. Testerzy na jego podstawie weryfikują wyniki wyszukiwań i sprawdzają, czy wyświetlana przez algorytm treść jest najlepsza pod względem jakości. Przewodnik zawiera wytyczne i elementy, które należy brać pod uwagę podczas oceny witryny i jej klasyfikacji. Jest również nieocenionym źródłem wiedzy dla specjalistów SEO.
Każdy z elementów EAT decyduje o pozycji lidera w danej dziedzinie, niezależnie od branży i tematyki. Celem tej strategii jest poprawa jakości publikowanych treści pod względem merytorycznym, czyniąc je bardziej przydatnymi. Oznacza to, że strategia EAT wpływa bezpośrednio na pozycję strony internetowej w wyszukiwarce.
Co właściwie znaczy E-A-T? Jest to skrót od trzech angielskich słów:
E – expertise – wiedza
A – authority – wiarygodność
T – trustworthiness – zaufanie
Polski odpowiednik tego akronimu to JEDZ – jakość, eksperckość, dobre imię i zaufanie. Przyjrzyjmy się każdemu z tych elementów.
W internecie treści może publikować każdy. Nie oznacza to jednak, że każdy jest specjalistą w danym temacie i faktycznie rozumie, o czym pisze. Bardzo ważne jest to, kto za daną wiedzą specjalistyczną stoi.
Aby spełnić powyższe wymaganie, treści publikowane na stronie muszą być wysokiej jakości. Powinny też być tworzone przez eksperta w danej dziedzinie, specjalistę, na którym można polegać. Wiedza oferowana na stronie musi być aktualna oraz odpowiadać za zapytanie użytkownika w jak najbardziej szczegółowy sposób. Jeśli otrzyma on tylko podstawowe informacje i nie uda mu się rozwiązać problemu, szybko zamknie stronę i będzie szukać dalej. A tego nie chcemy.
Warto podkreślić kwalifikacje osoby, która tworzy dane treści, szczególnie na portalach YMYL o specjalistycznej tematyce. Pod skrótem YMYL – Your Money Your Life – kryją się witryny, których treść potencjalnie może wpływać na zdrowie, bezpieczeństwo, stabilność finansową, a także poziom zadowolenia z życia użytkownika. Strony, zakwalifikowane jako YMYL, utrzymywane są zgodnie z najwyższymi standardami EAT, ze względu na treść, której dotyczą i tego, jak ważna jest wiarygodność przekazywanych przez nie informacji.
Do stron YMYL możemy zaliczyć:
Lista witryn YMYL nie jest zamknięta, obejmuje wiele tematów. Ostateczna ocena w tej kwestii należy do testerów Google.
W przypadku tego rodzaju witryn eksperckość, autorytet i zaufanie są bardzo istotne. Informacje, zawarte na takich stronach, mogą mieć wpływ na dobro użytkownika, dlatego też konieczne jest dbanie o ich wysoki standard. Po wprowadzeniu w 2019 roku strategii EAT i weryfikacji informacji, zawartych na portalach typu YMYL, wiele z nich ucierpiało na swojej pozycji. Takie działania wydają się jednak usprawiedliwione, ponieważ stanowią jeden ze sposobów walki z plagą fake newsów w wyszukiwarce.
Wiemy już, jak ważne jest przekazanie specjalistycznej wiedzy. Kolejnym krokiem jest uzyskanie statusu autorytetu. Jeśli tworzymy treści, które inne osoby z branży uznają za wartościowe, będą nas cytować i polecać jako cenne źródło informacji. Dzięki temu algorytm Google będzie nas postrzegać jako eksperta w danej dziedzinie, a tym samym wzmacniać pozycję strony w wyszukiwarce.
Na wiarygodność mają wpływ przede wszystkim linki, kierujące do strony – ich jakość oraz ilość. Drugim ważnym aspektem są cytowania i wzmianki w zaufanych źródłach. Im więcej użytkowników poleca stronę jako dobre źródło informacji oraz im więcej pozytywnych recenzji i opinii, tym bardziej umacnia się pozycja autorytetu.
Ostatnim ważnym aspektem jest zaufanie. Jego poziom jest oceniany zarówno pod względem autora treści, jak i budowy samej witryny.
Autor strony musi być postrzegany jako osoba wiarygodna, użytkownik musi mieć pewność, że może mu zaufać. Popularne w internecie zjawisko clickbait wpływa negatywnie na ocenę internautów. Użytkownik, który przyjdzie po informacje, które oferujesz w tytule, a których nie znajdzie na stronie, straci zaufanie do witryny i więcej na nią nie wejdzie. Pomocne w budowaniu dobrej opinii są pozytywne recenzje na zewnętrznych stronach, jak np. wizytówka Google czy katalogi firm.
Na poprawę tego czynnika na wpływ kilka elementów. Oprócz wspomnianej wiedzy oraz wiarygodności warto być dokładnym i konsekwentnym w działaniu. Nie należy ukrywać, że dany post jest sponsorowany. Warto umieścić informację o celu strony, kim jest autor treści oraz jaka firma za nią stoi. W celu uwiarygodnienia warto rozważyć umieszczenie podstron, takich jak “o nas / o firmie”, “kontakt”, “autorzy” itp.
Zaufanie jest szczególnie istotne dla branży e-commerce i sklepów internetowych. Jeśli strona będzie wzbudzać wątpliwości u użytkownika, nie będzie on chciał podać danych koniecznych do dokonania zakupu. Zawartość strony powinna sprawiać, że użytkownik czuje się na niej bezpiecznie. Dobrym krokiem do zbudowania zaufania jest uzyskanie certyfikatu SSL. W przypadku sklepów warto umieścić regulamin, opis procesu zakupowego, a także różne formy obsługi klienta.
Wyżej wymienione elementy mają bezpośredni wpływ na pozycję strony internetowej. Wprowadzanie strategii EAT należy przeprowadzać według kolejności. Na początku należy zadbać o wartościowe, pełne wiedzy i wiarygodnych informacji treści. Następnie budować pozycję autorytetu oraz budzić zaufanie wśród użytkowników. Im bardziej wiarygodna będzie dana witryna, tym lepiej będzie oceniania, a w efekcie będzie wyświetlać się wyżej w wyszukiwarce.
Strategia EAT ma pomóc użytkownikom znaleźć informacje, których potrzebują, za pierwszym razem. Jeśli użytkownik wpisze daną frazę i trafi na stronę, która odpowiada na jego pytanie, zatrzyma się na niej dłużej i prawdopodobnie będzie do niej wracać w przyszłości. Gdy tak się będzie działo, Google nada stronie wyższy priorytet w wynikach wyszukiwania, zwiększając jej widoczność. A to bezpośrednio przekłada się na większy ruch na stronie. Analogicznie, jeśli treści na stronie będą niskiej jakości, użytkownicy będą szybko opuszczać stronę. Dla algorytmu Google będzie to wyraźny sygnał, że strona nie spełnia oczekiwań i obniży jej pozycję.
Strategia EAT jest bardzo pomocna w tworzeniu stron, które mają służyć użytkownikowi. Im bardziej wiarygodna strona i im lepszy poziom wiedzy reprezentuje, tym częściej będzie się wyświetlać w wyszukiwarce, a co za tym idzie – przyciągać więcej odbiorców. Kluczowe jest rzetelne podejście do treści, jak i samego użytkownika, który będzie je czytał.
Trudno przewidzieć, jak ta strategia będzie realizowana w przyszłości. Wyraźnie jednak widać, jaki jest cel Google – pokazywanie najtrafniejszych wyników. W dobie EAT nie tylko działania SEO są ważne dla Twojej strony. Liczą się również treści, które się na niej pojawiają. Warto zwracać uwagę na podane wytyczne i kierować się nimi. Jeśli wydaje Ci się to zbyt skomplikowane – skontaktuj się z nami. Stworzymy teksty, które nie tylko będą przyjemne dla użytkownika, ale też wpiszą się w strategię EAT i optymalizację pod SEO.
Oceń artykuł:
Joanna
...