Słowo na wagę złota. Czym jest "microcopy" i jaką rolę pełni na stronie internetowej?
Czas czytania: 2 min
Słowo na wagę złota. Czym jest "microcopy" i jaką rolę pełni na stronie internetowej?
Przejdź dalej. Dodaj do koszyka. Wybierz metodę płatności. Te i inne krótkie komunikaty, hasła, komentarze czy zwięzłe instrukcje to tzw. microcopy. Odpowiedzialność za ich stworzenie coraz częściej przechodzi ze ścisłych umysłów programistów na kreatywne klawiatury copywriterów.
900 milionów dolarów. Taką kwotę przez pomyłkę przelał bank Citi wierzycielom. Powód? Zbyt skomplikowany i nieintuicyjny interfejs, który wprowadził w błąd pracowników banku. Prawdopodobnie jasno opisane i wyjaśnione okna formularza oszczędziłyby wielu nerwów i…. 500 milionów dolarów. Resztę tej kwoty, w wyniku dobrej woli wierzycieli, udało się odzyskać.
Przyrost 6 milionów zaangażowanych użytkowników i wzrost ruchu aż o 56%. To efekt wytężonej pracy nad słynnymi przyciskami Facebooka. Za słynnym “Lubię to” stoi Sarah Cancilla - strateżka contentu jednego z najbardziej znanych portali społecznościowych.
Te dwa przykłady dobitnie pokazują, jak słowa i frazy, nawet te o minimalnej ilości znaków, potrafią wpłynąć na ludzi, ich codzienne życie, a także na działania dużych firm. Nieprzemyślane micropy to w najlepszym wypadku niepotrzebny stres i szukanie pomocy w dziale obsługi klienta, a w najgorszym straty liczone w setkach milionów dolarów.
3 funkcje microcopy
słowny przewodnik
te krótkie frazy, a nawet pojedyncze słowa pozwalają łatwo, szybko i bezboleśnie przejść przez proces zakupu w sklepie internetowym, płatności elektronicznej, rejestracji na wizytę u lekarza czy nadania lub odbioru paczki. Za każdym razem kiedy płynnie przechodzisz przez każdy z tych procesów, nie zastanawiając się, co będzie dalej, pomyśl ciepło o osobie, która zadbała o te “mikro teksty”
ostrzeżenie przed błędami
krótkie komunikaty w aplikacjach czy cyfrowych usługach ostrzegają (a przynajmniej powinny to robić) przed ewentualnymi błędami, które może popełnić nieświadomy niczego użytkownik danego systemu. Ważne, aby na etapie projektowania doświadczeń klientów, nie zapomnieć powiadomić go o konsekwencjach każdego kolejnego “kliknięcia”. Czy to dokonania ostatecznej płatności czy rezerwacji noclegu
kontrola nad procesem
dwie poprzednie funkcje prowadzą do tej, czyli do pełnej kontroli nad procesem, jaką ma użytkownik podczas korzystania z usług cyfrowych. Jest świadomy każdego kroku i pewny każdego kolejnego kliknięcia. A to niesie za sobą również długofalowe korzyści. Jedną z nich jest jedna z najcenniejszych rzeczy, czyli zaufanie klienta do usługi.
Aby wymienione wcześniej funkcje mogły dojść do głosu, microcopy musi spełniać kilka warunków. Ten typ treści wymaga od copywritera jeszcze większej zręczności językowej niż przy tworzeniu dłuższych form. Przede wszystkim nie ma tutaj przestrzeni na wieloznaczność. Komunikaty wychodzące spod klawiatury powinny być proste i w 100% zrozumiałe dla odbiorcy. Również do ich zrozumienia nie może być w żadnym wypadku potrzebna specjalistyczna i tajemna wiedza. Co równie ważne, wszystkie konstrukcje pojawiające się w usługach cyfrowych muszą być spójne z przyjętą strategią komunikacyjną marki.
Daria
Można napisać do niej w każdym języku… o ile Google Translate ma go w swojej bazie ;) W przerwach między ogarnianiem, pisaniem, łapaniem like’ów i researchowaniem poluje na bilety do teatru i na koncerty.
Oceń artykuł:
★★★★★
0
ilość ocen: 7średnia ocena: 5.0
Liczba akapitów: 12 • Liczba zdań: 32 • Liczba słów: 386
Użytkownik coraz rzadziej zaczyna zakupy od wejścia na stronę konkretnego sklepu – dziś o sukcesie marek decydują dane, tempo reakcji i sposób, w jaki produkt zostaje zaprezentowany w sieci. O tym, jak wygląda dziś rywalizacja o uwagę konsumenta, dlaczego analiza contentu produktowego staje się kluczowym narzędziem sprzedaży oraz jak sztuczna inteligencja wpływa na decyzje zakupowe, opowiada Miłos...
Pojawienie się LLMów pokroju GPT czy Gemini było być może największą rewolucją w historii branży SEO… a na pewno zmieniło to, jak pracują specjaliści od pozycjonowania i sami copywriterzy. Przygotowaliśmy krótki przegląd tego, jak AI pomaga dziś przy tworzeniu treści – zapraszamy do lektury!...
Sprzedajesz na Allegro, ale Twoje oferty nie przyciągają tylu klientów, ilu byś chciał? Być może problem nie tkwi w cenie ani w zdjęciach, ale w tym, jak opowiadasz o swoich produktach. Jednak w tym artykule nie będziemy teoretyzować. Pokażemy Ci, jak wygląda nasz proces tworzenia skutecznych opisów krok po kroku, na co zwracamy uwagę przy optymalizacji treści i — co najważniejsze — jak nasze pode...
FAQ już dawno przestały być tylko listą pytań i odpowiedzi. Dziś to jeden z najbardziej strategicznych elementów SEO i UX — a w dobie wyszukiwarek opartych o modele językowe (LLM) staje się kluczowy także dla widoczności Twojej marki w wynikach generatywnych AI. Podpowiadamy, jak stworzyć FAQ, które nie tylko odpowiada na pytania klientów, ale też jest zrozumiałe dla modeli takich jak ChatGPT, Gem...
Informujemy że, e-multicontent.pl wykorzystuje pliki cookies
w celu prawidłowego działania naszej witryny, a także w celach analitycznych i reklamowych.
Więcej o tym, jak wykorzystujemy pliki cookies, możesz dowiedzieć się w naszej Polityce Prywatności.
Daria
Można napisać do niej w każdym języku… o ile Google Translate ma go w swojej bazie ;) W przerwach między ogarnianiem, pisaniem, łapaniem like’ów i researchowaniem poluje na bilety do teatru i na koncerty.