Czy Twoja strona jest gotowa na Google Helpful Content?
Czas czytania: 4 min


Czy Twoja strona jest gotowa na Google Helpful Content?

Aktualizacja Google Helpful Content wprowadza rewolucję w ocenianiu jakości stron. Clickbaitowe nagłówki i nic nie wnoszące artykuły ustępują miejsca bogatym w treść i odpowiadającym na pytania użytkowników tekstom. Co powinny zawierać pomocne treści? Co zrobić, aby witryna była lepiej oceniana przez algorytm Google? Czy zmiany dotyczą również branży e-commerce?


Spis treści:

Wdrażanie aktualizacji algorytmu Google o nazwie Helpful Content Update rozpoczęło się 25 sierpnia 2022, obejmując początkowo jedynie strony anglojęzyczne. Od 6 grudnia 2022 algorytm zaczął analizować pozostałe języki. Zgodnie z informacjami przekazanymi na stronie z aktualizacjami rankingu wyszukiwania Google, wdrażanie Helpful Content zostało zakończone 12 stycznia 2023. Oznacza to, że dostosowanie witryny do tej aktualizacji jest konieczne, jeśli zależy nam na osiągnięciu lepszych wyświetleń.

Czym jest aktualizacja Google Helpful Content?

Helpful Content z angielskiego oznacza “pomocną treść”. Właśnie na ten aspekt kładzie nacisk aktualizacja algorytmu. Google analizuje i ocenia jakość contentu oraz jego wartość dla czytelnika – czy odpowiada na zadane pytanie, czy wyczerpuje temat i czy jest użyteczny. Zgodnie z informacjami podanymi w oficjalnym komunikacie Google, algorytm automatycznie rozpoznaje, które treści mają niewielką wartość dodaną, wyglądają na mało wartościowe lub są nieprzydatne dla użytkowników. Treść spełniająca wytyczne aktualizacji będzie lepiej promowana, co wpłynie na wyższą pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.

Teksty na stronie, które są pisane głównie z myślą o SEO, nasycone mnóstwem słów kluczowych i nie przekazujące żadnych użytecznych treści dla czytelnika, wraz z aktualizacją Helpful Content stają się mniej wartościowe. W konsekwencji witryna spadnie na niższe pozycje w rankingu. Co istotne, jeśli treści zostaną ocenione jako mniej użyteczne, zmiany będą dotyczyć nie tylko danej podstrony, ale całej witryny. Teksty znajdujące się na stronach uznanych przez algorytm za nieprzydatne, będą zajmować gorsze pozycje, oddając prym witrynom z lepszymi ocenami.

Co to oznacza w praktyce? Jeden opublikowany artykuł może zarówno podnieść jakość całej strony, jak i jej zaszkodzić. Algorytm działa w sposób ciągły, monitorując zarówno świeżo dodane treści, jak i te, które są już na stronie od dłuższego czasu. Warto więc w pierwszej kolejności przeprowadzić audyt istniejących publikacji i krytycznie je ocenić. Jeśli nie spełniają wymogów Helpful Content, należy je usunąć lub przeprowadzić recykling tekstów zgodnie z nowymi wytycznymi. Pozwoli to poprawić pozycję w rankingu. Google jednak uspokaja – witryny zawierające treści sklasyfikowane jako “unhelpful” nadal mogą mieć wysokie pozycje, jeśli tylko są inne sygnały wskazujące na to, że publikowany content jest pomocny i odpowiada na zapytanie użytkownika. Strony, które w dużej części składają się z nieprzydatnej treści, powinny jednak mieć się na baczności.

Co zrobić, żeby algorytm Google ocenił treść jako pomocną?

Jak w takim razie zadbać o przydatność treści i na co zwrócić szczególną uwagę? Na szczęście Google nie pozostawia nas bez odpowiedzi i przedstawia listę pytań pomocniczych. Dzięki nim możemy z łatwością ocenić konkretny tekst pod kątem użyteczności.

Oprócz analizy pojedynczych treści warto również spojrzeć globalnie na całą stronę. Aby publikacje były uznane przez algorytm za pomocne, powinny:

  • wiązać się ze sobą tematem/dziedziną – nie warto pisać na tematy, które się klikają, ale nie mają nic wspólnego z zakresem działań firmy czy sklepu,
  • zawierać tzw. wartość dodaną, czyli komentarz poparty wiedzą i doświadczeniem autora, autorytetu w danej dziedzinie,
  • odpowiadać w pełni na zapytanie użytkownika – po przeczytaniu nie powinien on szukać dodatkowych informacji na innych stronach,
  • wyczerpywać temat,
  • być wolne od clickbaitowych tytułów i wprowadzania czytelników w błąd.

Pomocne opisy produktowe

Czy aktualizacja Google Helpful Content wpływa również na branżę e-commerce? Oczywiście! Opisy produktów i kategorii to jeden z rodzajów treści, które publikujemy na stronie, dlatego i one powinny być dostosowane do wymogów. Już wcześniej alarmowaliśmy, że sięganie po opis produktu od producenta nie jest najlepszą strategią zarówno z punktu widzenia SEO, jak i samego klienta. Na znaczeniu stracą również niskiej jakości opisy, tworzone głównie z myślą o wyszukiwarce – nasycone frazami kluczowymi, linkami i pozbawione wartości dla czytelnika.

Wraz z aktualizacją Google Helpful Content własne, kreatywne karty produktowe jeszcze bardziej zyskują na wartości. Opisy powinny być maksymalnie pomocne dla potencjalnego klienta, w pełni odpowiadając na pytania i wątpliwości, które mogą pojawić się przed zakupem. Sprzedawca powinien być równocześnie ekspertem w swojej dziedzinie – czego oczekują nie tylko kupujący, ale również algorytmy Google. Przy tworzeniu opisów produktowych dla sklepu internetowego należy więc zwrócić szczególną uwagę na jakość i wiarygodność przekazywanych informacji. Warto posiłkować się również najczęstszymi pytaniami i opiniami klientów e-sklepu, tak aby uzyskali wszelkie potrzebne informacje już podczas czytania karty produktowej. Otrzymując komplet danych oraz opis korzyści płynących z zakupu, klient nie będzie zmuszony szukać dalej u konkurencji.

Oprócz dobrej jakości opisów produktowych i kategorii warto pamiętać także o blogu firmowym. Jest to najlepsze miejsce do publikowania dłuższych recenzji oferowanych produktów, porównań i rankingów. Wpisy blogowe nie tylko będą świetnym źródłem informacji i inspiracji dla klientów, ale również pomogą zbudować pozycję eksperta w swojej branży.

Aktualizacja algorytmu Google Helpful Content jest kolejnym potwierdzeniem, że publikowane treści mają ogromne znaczenie i bezpośrednio wpływają na ranking witryny, w tym również e-sklepu. Warto więc zadbać o nie kompleksowo, żeby spełnić oczekiwania nie tylko wyszukiwarki, ale przede wszystkim – klienta. Jeśli potrzebujesz wysokiej jakości opisów produktowych i wpisów blogowych skontaktuj się z nami. Przeprowadzimy bezpłatny audyt Twojego sklepu i przygotujemy dedykowaną strategię contentową.



avatar

Joanna

...



Oceń artykuł:

0

   

Liczba akapitów: 18 • Liczba zdań: 52 • Liczba słów: 788

Bądź pierwszą osobą, która doda komentarz...






animacja blog o copywritingu, tłumaczeniach, seo, stronach internetowych, e-commerce, marketplace

Przeczytaj więcej:

Koniec roku 2022 przyniósł rewolucję w postaci udostępnienia narzędzia ChatGPT w języku polskim. Choć boty wspierające pracę copywriterów i content creatorów pojawiły się już wcześniej, to jednak sztuczna inteligencja stworzona przez OpenAI wdarła się szturmem do polskiego internetu. Czy rzeczywiście nadchodzi kres pisania? Czy ChatGPT jest w stanie zastąpić człowieka?...

Czytaj dalej...

copywriting   AI   ChatGPT

facebook twitter linkedin 

Prowadzisz sklep internetowy, ale do tej pory nie zwracałeś uwagi na opisy sprzedawanych produktów? Otrzymujesz zapytania od klientów o szczegóły oferowanych przedmiotów? A może zauważasz, że karty produktów na stronie Twojego sklepu wypadają słabo na tle konkurencji? Jeśli na chociaż jedno pytanie odpowiedź jest twierdząca, to znak, że musisz przeczytać ten artykuł!...

Czytaj dalej...

opisy produktów   content dla e-commerce   rynek e-commerce

facebook twitter linkedin 

Jak skutecznie dotrzeć do nowych odbiorców na zagranicznych rynkach? Czy automatyczne tłumaczenia są dobrym rozwiązaniem? A może jest inne rozwiązanie, które zapewni użytkownikom nie tylko tekst w ich ojczystym języku, ale również pozytywne doświadczenia związane z całym procesem zakupowym?...

Czytaj dalej...

tłumaczenia   google translate   social proof

facebook twitter linkedin 


wróć na bloga

wróć na stronę

skontaktuj się z nami