Słowo na wagę złota. Czym jest "microcopy" i jaką rolę pełni na stronie internetowej? Czas czytania: 2 min
Słowo na wagę złota. Czym jest "microcopy" i jaką rolę pełni na stronie internetowej?
Przejdź dalej. Dodaj do koszyka. Wybierz metodę płatności. Te i inne krótkie komunikaty, hasła, komentarze czy zwięzłe instrukcje to tzw. microcopy. Odpowiedzialność za ich stworzenie coraz częściej przechodzi ze ścisłych umysłów programistów na kreatywne klawiatury copywriterów.
900 milionów dolarów. Taką kwotę przez pomyłkę przelał bank Citi wierzycielom. Powód? Zbyt skomplikowany i nieintuicyjny interfejs, który wprowadził w błąd pracowników banku. Prawdopodobnie jasno opisane i wyjaśnione okna formularza oszczędziłyby wielu nerwów i…. 500 milionów dolarów. Resztę tej kwoty, w wyniku dobrej woli wierzycieli, udało się odzyskać.
Przyrost 6 milionów zaangażowanych użytkowników i wzrost ruchu aż o 56%. To efekt wytężonej pracy nad słynnymi przyciskami Facebooka. Za słynnym “Lubię to” stoi Sarah Cancilla - strateżka contentu jednego z najbardziej znanych portali społecznościowych.
Te dwa przykłady dobitnie pokazują, jak słowa i frazy, nawet te o minimalnej ilości znaków, potrafią wpłynąć na ludzi, ich codzienne życie, a także na działania dużych firm. Nieprzemyślane micropy to w najlepszym wypadku niepotrzebny stres i szukanie pomocy w dziale obsługi klienta, a w najgorszym straty liczone w setkach milionów dolarów.
3 funkcje microcopy
słowny przewodnik
te krótkie frazy, a nawet pojedyncze słowa pozwalają łatwo, szybko i bezboleśnie przejść przez proces zakupu w sklepie internetowym, płatności elektronicznej, rejestracji na wizytę u lekarza czy nadania lub odbioru paczki. Za każdym razem kiedy płynnie przechodzisz przez każdy z tych procesów, nie zastanawiając się, co będzie dalej, pomyśl ciepło o osobie, która zadbała o te “mikro teksty”
ostrzeżenie przed błędami
krótkie komunikaty w aplikacjach czy cyfrowych usługach ostrzegają (a przynajmniej powinny to robić) przed ewentualnymi błędami, które może popełnić nieświadomy niczego użytkownik danego systemu. Ważne, aby na etapie projektowania doświadczeń klientów, nie zapomnieć powiadomić go o konsekwencjach każdego kolejnego “kliknięcia”. Czy to dokonania ostatecznej płatności czy rezerwacji noclegu
kontrola nad procesem
dwie poprzednie funkcje prowadzą do tej, czyli do pełnej kontroli nad procesem, jaką ma użytkownik podczas korzystania z usług cyfrowych. Jest świadomy każdego kroku i pewny każdego kolejnego kliknięcia. A to niesie za sobą również długofalowe korzyści. Jedną z nich jest jedna z najcenniejszych rzeczy, czyli zaufanie klienta do usługi.
Aby wymienione wcześniej funkcje mogły dojść do głosu, microcopy musi spełniać kilka warunków. Ten typ treści wymaga od copywritera jeszcze większej zręczności językowej niż przy tworzeniu dłuższych form. Przede wszystkim nie ma tutaj przestrzeni na wieloznaczność. Komunikaty wychodzące spod klawiatury powinny być proste i w 100% zrozumiałe dla odbiorcy. Również do ich zrozumienia nie może być w żadnym wypadku potrzebna specjalistyczna i tajemna wiedza. Co równie ważne, wszystkie konstrukcje pojawiające się w usługach cyfrowych muszą być spójne z przyjętą strategią komunikacyjną marki.
Daria
...
Oceń artykuł:
0
Liczba akapitów: 12 • Liczba zdań: 32 • Liczba słów: 386
Od czasu premiery ChatGPT od OpenAI, konkurencja podjęła rękawicę i przyspieszyła prace nad własnymi rozwiązaniami w zakresie sztucznej inteligencji. Gigant Google już na samym starcie zaliczył wpadki, przez które jego Bard został szeroko skrytykowany, a globalna premiera narzędzia opóźniona. Korzysta na tym Microsoft, który wraz ze swoim BingAI dotrzymuje kroku ChatGPT. Czym charakteryzuje się to...
Ponad 1 250 000 przelanych na papier znaków, w tym 347 opisów produktów, 70 opisów kategorii i 47 wpisów blogowych, a także treści e-commerce w 5 różnych językach - to bilans współpracy e-multicontent z Karko, polskim producentem odzieży damskiej. Przez ponad rok mieliśmy szansę wspierać markę w jej rozwoju na rynku polskim i w ekspansji na rynki zagraniczne, dostarczając merytoryczne, przyjazne d...
E-zakupy stały się dla nas codziennością, a dzięki łatwemu dostępowi do różnych sklepów coraz częściej sięgamy również po oferty zagranicznych marek. Poznanie specyfiki rynku docelowego oraz przygotowanie pod kątem logistycznym to nie jedyne elementy, niezbędne przy ekspansji zagranicznej. Szczególnie istotne jest mówienie w języku swojego odbiorcy. Tu z pomocą przychodzą tłumaczenia dla e-commerc...
Aktualizacja Google Helpful Content wprowadza rewolucję w ocenianiu jakości stron. Clickbaitowe nagłówki i nic nie wnoszące artykuły ustępują miejsca bogatym w treść i odpowiadającym na pytania użytkowników tekstom. Co powinny zawierać pomocne treści? Co zrobić, aby witryna była lepiej oceniana przez algorytm Google? Czy zmiany dotyczą również branży e-commerce?...
Daria
...